چکیده:
در ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻋﻠﻮم ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ ادوار آن ﻋﻠﻢ از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺒﺎﺑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ درک ﺑﻬﺘﺮ آن ﻋﻠﻢ و ﺷـﻨﺎﺧﺘﻦ ﻓـﺮاز وﻓﺮود آن ﻋﻠﻢ ﮐﻤﮏ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ. در زﻣﯿﻨﻪ ﻓﻘﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ از ﺷﺎﺧﻪﻫﺎی ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﯽ ﺑﯿﺮون ﻧﯿﺴـﺖ، اﯾـﻦ ﻣﻘﻮﻟـﻪﺻﺎدق اﺳﺖ و داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮای ﻋﻠﻢ ﻓﻘﻪ، ادوار و دورهﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ را ﻃﺮحرﯾﺰی ﮐﺮدهاﻧﺪ. اﻣﺎ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺗﻌﯿﯿﻦادوار ﺑﺮای ﻓﻘﻪ ﻣﻘﺎرن و ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺗﺎرﯾﺨﭽﮥ ﻣﺠﺰاﯾﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻋﻠﻢ، ﭼﻪ در ﺷﯿﻌﻪ و ﭼﻪ در اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﮐﺎر ﭘﮋوﻫﺸـﯽژرﻓﯽ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﯾﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻪ اﺳﻨﺎدی در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﻧﮑﺮدﯾﻢ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر در ﺷـﯿﻌﻪ واﻫﻞ ﺳﻨﺖ، ﺗﻼش ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ اﺳﻨﺎد ﺗﺎرﯾﺨﯽ، ادوار ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪای ﺑﺮای ﻓﻘﻪ ﻣﻘﺎرن اراﯾﻪ دﻫﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ آﺛﺎر ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ در ﻫﺮ دوره در ﻓﻘﻪ ﻣﻘﺎرن ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﺷﺎره ﮐﻨﺪ.
In the background of different sciences، compiling the record of periods is very helpful to better understand and recognize rise and fall of the science. This is also applicable to Islamic jurisprudence، which is one branch of Islamic sciences. Many scholars of jurisprudence science have proposed historical periods for it. But، unfortunately، there has not been recorded any profound research work on determination for periods of comparative jurisprudence in Shi'a and Sunni works yet or at least no documents can not be found in this regard. For the first time، the present research attempts to provide five periods for comparative jurisprudence through studying historical documents and then، refers to important works written in each period of comparative jurisprudence.
خلاصه ماشینی:
"اﻣﺎ ﻗﺒﻞ از ورود ﺑـﻪ ﺑﺤـﺚ ﺑﺎﯾـﺪ دو ﻧﮑﺘـﻪ را ذﮐـﺮ ﮐﻨﯿﻢ: اول: ﺷﯿﻌﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻧﯿﺰ اﻋﺘﻘﺎد داﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﻋﺼﻤﺖ اﺋﻤﻪ اﻫﻞ ﺑﯿﺖ)ع( از ﺳـﻮﯾﯽ و ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ وﺟﻮد ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎی ﺑﻨﯽاﻣﯿﻪ و ﺑﻨﯽﻋﺒﺎس در زﻣـﺎن اﺋﻤـﻪ اﻃﻬـﺎر از ﺳـﻮﯾﯽ دﯾﮕـﺮ دوران ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺸﻘﺖ ﺑﺎری را در ﺗﻘﯿﻪ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﻋﻘﺎﯾﺪﺷﺎن ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﻫﻤـﯿﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﺒﺐ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺣﻘﺎﯾﻖ آن دوران ﺑﺴﯿﺎر دﺷﻮار ﺷﻮد.
ﻧﮑﺘﻪای ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ اﯾﻨﮑﻪ ﻫﯿﭻ ﮐﺪام از ﻣﺬاﻫﺐ اﺳﻼﻣﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ادﻋﺎ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻋﺼﻤﺖ اﺳﺘﺎد دﯾﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﺑﺮای ﺗﺴﻠﻂ اﺋﻤﻪ ﺣﺘﯽ ﺑﺮ ﻓﻘﻪ ﻣـﺬاﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﻧﺰد ﮐﺴﯽ ﻣﺴﺎﯾﻞ آﻧﻬﺎ را آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﯾﻦ رواﯾﺖ ﻗﺎﺑﻞ ذﮐﺮ اﺳﺖ: »زﻫﺮی )م 421 ﻫـ( ﻧﻘﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺰد اﻣﺎم ﺳﺠﺎد)ع( رﻓﺘﻢ اﯾﺸﺎن از ﻣﻦ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﭼـﻪ ﻣﯽﮐﺮدﯾﺪ؟ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ در ﻣﻮرد روزه ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﯽﮐﺮدﯾﻢ ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ رأی ﻣﻦ و اﺻﺤﺎﺑﻢ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺷـﺪ ادوار ﻓﻘﻪ ﻣﻘﺎرن در ﺷﯿﻌﻪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ روزهای ﻏﯿﺮ از روزه ﻣﺎه رﻣﻀﺎن واﺟﺐ ﻧﯿﺴﺖ.
در اﯾﻨﺠﺎ اﻣﺎم زﯾﻦاﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ اﺑﺘﺪا اﻗﻮال ﻣﺨﺘﻠﻒ را آوردﻧﺪ و ﺳـﭙﺲ ﻧﻈـﺮ ﺧـﻮﯾﺶ را اﯾـﺮاد ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ و ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﮔﺮدان اﯾﻦ ﻣﮑﺘﺐ ﻫﻤﭽﻮن ﺳﻌﯿﺪ ﺑﻦاﻟﻤﺴﯿﺐ اﻟﻤﺨﺰوﻣﯽ ﮐـﻪ از ﺑﺰرﮔﺎن ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ اﺳﺖ، ﺳﻌﯿﺪ ﺑﻦ ﺟﺒﯿﺮ، اﺑﺎن ﺑﻦﺗﻐﻠﺐ )ﮐﻪ ﺷﺎﮔﺮد اﻣﺎم ﺳﺠﺎد، ﺑـﺎﻗﺮ و ﺻـﺎدق)ع( ﺑﻮد( ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﻻی ﺧﻮﯾﺶ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ )ﺷـﯿﺦ ﻣﻔﯿـﺪ، 3141، ص 022( ﺑـﺮ اﺳـﺎس اﯾـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ ﮔﺰارﺷﺎت ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻓﻘﻪ ﻣﻘﺎرن در ﺷﯿﻌﻪ را ﺧـﻮد اﻣﺎﻣﺎن اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻓﺮاﻫﻢ آوردﻧﺪ."