چکیده:
ﺷﺮط اﻣﺮی اﺳﺖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﮐﻪ ﺣﺪوث ﯾﺎ زوال ﺗﻌﻬﺪ ﻣﻨﻮط ﺑﻪ آن اﺳﺖ. ﻧﻪ ﺗﻨﻬـﺎ اﻣـﻮری ﮐـﻪ در ﻣـﺘﻦ ﻋﻘـﺪ ﺑـﻪ آنﺗﺼﺮﯾﺢ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻟﺰوم وﻓﺎ دارد، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻮاردی ﮐﻪ از ﺟﻬﺖ ﻋﺮف ﻻزﻣﻪ ﻋﻘﺪ اﺳﺖ و ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺒﺎط از اوﺿـﺎع و اﺣـﻮال وﻗﺮاﯾﻦ و اﻣﺎرات در ﭼﺎرﭼﻮب ﺗﺮاﺿﯽ دو ﻃﺮف ﻋﻘﺪ ﻣﯽﮔﻨﺠﺪ ﻧﯿﺰ ﻻزم اﻟﻮﻓﺎ اﺳﺖ. ﺷﺮط ﺑﻨﺎﯾﯽ در ﻓﻘﻪ اﻣﺎﻣﯿﻪ ﻣﻮرد ﺗـﺪﻗﯿﻖﻋﻤﯿﻖ واﻗﻊ ﺷﺪه و ﺑﺮای ارزشﮔﺬاری ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎی ﭘﯿﺶ از ﻋﻘﺪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﺮای آن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺷﺮط ﺗﺒﺎﻧﯽﯾﺎ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﺷﺮﻃﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﻋﻘﺪ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﺑﺮ اﻟﺘﺰام ﺑﻪ آن ﺗﻮاﻓﻖ ﮐﺮده و ﻋﻘﺪ را ﺑﺮ اﺳﺎس آن واﻗﻊ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، وﻟﯽ در ﻣﺘﻦﻋﻘﺪ ﺑﺪان ﺗﺼﺮﯾﺢ ﻧﻤﯽﺷﻮد. ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎم اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻗﯽ ﺑﯿﻦ ﺷﺮط ﺑﻨﺎﯾﯽ و ﺷﺮط ﺿﻤﻨﯽ و ﺷﺮط ﻣﺬﮐﻮر در ﻣﺘﻦﻋﻘﺪ ﻧﯿﺴﺖ. در ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺷﺮط وﻗﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﻋﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺼﺪ و در اﻓﻖ ﻧﻔﺲ اﯾﺠـﺎد ﺷـﻮد، در اﯾﻦ ﺻﻮرت، ﺷﺮط ﻣﻄﻠﻘﺎ وﺟﻮب وﻓﺎ دارد و ﻋﻘﺪ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺷﺮط واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ.
The condition is related to future and occurrence or undertaking decline depends upon it.
Not only that matters which aresigned in the contract are necessary to fulfill،but some matters requires approval by both parties according tonorms، situations and rules. Predeterminedconditions are examined deeply in Imamiyeh jurisprudence and they have to be discussed to evaluate the contractin advance. Predeterminedconditions or agreement condition is agreed by parties before contracting، but it isnot stipulated in the contract. The study attempts to indicate that there is nodifference betweenmasonry condition and implicit condition and stipulated condition in the contract. As said، the condition relies on the intention of parties and the contract should be fulfilled according to it.
خلاصه ماشینی:
"در ﺳﺆاﻟﯽ ﮐـﻪ از ﮐﻤﯿﺴـﯿﻮن اﺳﺘﻔﺘﺎﺋﺎت ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺳﺎﺑﻖ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ آﻣﺪه اﺳﺖ: »اﮔﺮ ﻣﺮد ﻗﺒﻞ از ازدواج ﺧﻮد را ﺑﺮﺧﻼف واﻗﻊ ﮐﺎرﻣﻨﺪ و ﯾﺎ ﻟﯿﺴﺎﻧﺴﯿﻪ و ﯾﺎ دﮐﺘﺮ ﯾﺎ ﻣﻬﻨﺪس ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺑﻌﺪ ﺧﻼف آن ﮐﺸﻒ ﺷﻮد و ﯾﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺧﻮد را ﺳﺎﻟﻢ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨـﺪ، در ﺣـﺎﻟﯽ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺷﺮط ﺑﻨﺎﯾﯽ از ﻧﻈﺮ ﻓﻘﻪ اﻣﺎﻣﯿﻪ و ﺣﻘﻮق ﻣﺪﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﺻﺮع و ﯾﺎ اﻣﺮاض ﺻﻌﺐاﻟﻌﻼج ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ و ﯾﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺧﻮد را ﻣﺠﺮد ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﻌﺪ ﻣﻌﻠﻮم ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﺘﺄﻫﻞ ﺑﻮده، آﯾﺎ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺻﺪق ﺗﺪﻟﯿﺲ و ﺛﺒﻮت ﺣﻖ ﻓﺴﺦ ﺑﺮای زوﺟﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟«ﺟﻮاب اﯾﻦ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﺑﻪ ﺗـﺎرﯾﺦ 03/1/1631 ﺑـﺪﯾﻦ ﺷـﺮح اﺳﺖ: »ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺷﻤﺎره 31 ﺻﻔﺤﻪ 592 ﺟﻠﺪ 2 ﺗﺤﺮﯾﺮاﻟﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﺎ ﻣﻼﺣﻈـﻪ ذﯾﻞ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ و ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑـﻪ ﻣﻔﻬـﻮم ﻣﺨـﺎﻟﻒ ﻣﺴـﺄﻟﻪ 41 ﺻـﻔﺤﻪ 692 در دو ﻣـﻮرد اول ﺗﺪﻟﯿﺲ ﺻﺪق ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺣﻖ ﻓﺴﺦ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ، زﯾﺮا در ﻣﺜﺎل اول ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺻﻔﺎت ﻣﺬﮐﻮر، ﮐﻪ زوج ﺧﻮد را واﺟﺪ آن ﺻﻔﺎت ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮده، ﻋﺮﻓﺎ از ﺻﻔﺎت ﮐﻤﺎل ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﺷﻮد و ﻋﻘـﺪ ازدواج »ﻣﺒﻨﯿﺎ ﻋﻠﯿﻬﺎ« واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ."