چکیده:
ﯾﮑﯽ از ﻗﻮاﻋﺪ ﻓﻘﻬﯽ ﻧﻈﺎم ﺣﻘﻮﻗﯽ اﺳﻼم، اﺻﻞ ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﯽ;ﻧﻔﯽ ﺳﻠﻄﻪ; ﯾﺎ ﻗﺎﻋﺪه ;ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ; اﺳﺖ. اﯾـﻦ ﻗﺎﻋـﺪه ازﻃﺮﻓﯽ ﯾﮑﯽ از اﺻﻮل ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﻼم ﺑﻮده ﮐﻪ در ﺗﻤﺎم زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ داﺷﺘﻪ و ﻫﻢ از ﻃﺮﻓﯽ در اﮐﺜﺮ اﺑﻮاب ﻓﻘﻪ ﮐﺎرﺑﺮد دارد.در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻌﺪ از اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﺎد و ﻣﺴﺘﻨﺪات ﻣﺤﮑﻢ و ﺻﺮﯾﺢ، از آن در ﮐﻨﺎر ﺳـﺎﯾﺮ ادﻟـﻪ ﻋـﺪمﺟﻮاز ﻧﮑﺎح داﯾﻢ و ﻣﻮﻗﺖ ﻣﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺑﺎ زن ﮐﺎﻓﺮ اﻫﻞ ﮐﺘﺎب اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺎ ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻓﺮﻫﻨﮓو ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، زﻣﺎن، ﻣﮑﺎن، ﻋﺮف و ﻋﺎدت ﻣﺮدم، ﻧﻘﺶ زن و ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻔﮑﺮات و ﻧﻔﻮذ ﻋﻘﺎﯾﺪ او در زﻧـﺪﮔﯽزﻧﺎﺷﻮﯾﯽ، ﺑﺮ ﻫﻤﺴﺮ و ﻓﺮزﻧﺪان وی ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﭘﺮرﻧﮓ ﺷﺪه ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺗﻮان آﻧﺮا اﻧﮑﺎر ﻧﻤﻮد. ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ در ﻧﮑﺎح داﯾﻢ و ﻣﻮﻗﺖﺑﯿﻦ ﺑﺮﻗﺮاری راﺑﻄﻪ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ، ﺗﻮﻟﺪ ﻓﺮزﻧﺪ و ﺳﺎﯾﺮ ﺗﻌﺎﻣﻼت آﻧﻬﺎ ﺗﻔﺎوﺗﯽ ﻧﺒﻮده و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﯾﮑﺴـﺎﻧﯽ را در ﭘـﯽ دارد. و ﭼـﻮنﻏﺎﻟﺒﺎ ﻓﺮزﻧﺪ در داﻣﺎن ﻣﺎدر ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﯽﺷﻮد و از ﻋﻘﺎﯾﺪ، روﺣﯿﺎت و ﺻﻔﺎت ﻣﺎدر ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽﭘﺬﯾﺮد، ﻧﻘـﺶ وراﺛـﺖ ﻋـﻼوه ﺑـﺮاﯾﻨﮑﻪ او را ﺑﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﻮﻣﯽ دﭼﺎر ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد، اﯾﻦ ﺳﻠﻄﻪ و ﻧﻔﻮذ ﻣﺎدر ﮐﺎﻓﺮ ﺑـﺮ ﻓﺮزﻧـﺪ ﻣﺴـﻠﻤﺎن ﺧـﻮد، ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑـﺎرز ﺳﻠﻄﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎرع ﺣﮑﯿﻢ آن را درآﯾﻪ 141ﻧﺴﺎء ﻧﻬﯽ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.ﻟﺬا ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺤﮑﻢ، وﻻﯾﺖ ﭘﺪر ﮐﺎﻓﺮ و ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻣﺎدر ﮐﺎﻓﺮ از ﻓﺮزﻧﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎن آﻧﻬﺎ، در ﻧﮑﺎح داﯾﻢ و ﻣﻮﻗـﺖﺳﻠﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. و ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه اﺳﺖ ﻫﺮ ﻧﻮع ازدواج زن و ﻣﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﻣﺮد و زن ﮐﺎﻓﺮ ﺟـﺎﯾﺰ ﻧﺒﺎﺷـﺪ، ﻣﮕـﺮ در ﻣﻮاﻗـﻊ اﺿﻄﺮار و ﻋﺴﺮ و ﺣﺮج.
One of the jurisprudentiallaws in law system of Islam is the fundamental and important ruleof negation authority.This rule is also one of the dominant principles of Islam in foreign policy as well as military، political، economic and cultural areas and on the other hand، the law is applicable in most chaptersof jurisprudence.
In this paper، after justifying this ruleaccording to the explicit provisions and documents، this rule is used next to other reasons that why permanent and temporary marriage of Muslim man toa nonbeliever woman is unauthorized. Nowadays،by the promotion of culture and alteration of social conditions، time، place، customs and habits of people، the role of woman and influence of her thoughts and penetration of her ideas in family life and on her spouse and children is so obvious that no one can deny it.
Also، there is no difference between permanent and temporary marriage regarding sexual intercourse، child birth and other interactions and the results are the same، becausealmost the child israised by the mother and is under the influence of her ideas،feelings and characteristics.So، the domination of nonbeliever mother on her Muslim child is a clear example which God has prohibited in the 141th versusof Nisa...
خلاصه ماشینی:
" ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻼک ﺳﺒﯿﻞ و ﻏﻠﺒﻪ زوﺟﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﺮاﯾﻂ زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺻﺤﯿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ در ﻣـﻮرد ;ﻧﮑـﺎح زن ﻣﺴـﻠﻤﺎن ﺑـﺎ ﻣـﺮد ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻓﻘﻬﯽ، ﺷﻤﺎره 5 ﮐﺎﻓﺮ; و ;ﻧﮑﺎح ﻣﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺑﺎ زن ﮐﺎﻓﺮ ﻏﯿﺮ اﻫﻞ ﮐﺘﺎب; ﻣﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻓﻘﯿﻬـﺎن ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ و ﺳﺮﺳﺨﺘﺎﻧﻪ اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه را ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﮐﺮدهاﻧﺪ.
اﻣﺎ اﮐﻨﻮن در ﻋﺼﺮ ﻣﺎ و در ﺟﺎﻣﻌﻪای ﺑـﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﻨﯽ، ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﺮان ﮐﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻋﻘﺎﯾﺪ و ﺑﺎورﻫﺎی زوﺟﯿﻦ ﺑﺮ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ و ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻓﮑـﺎر ﭘـﺪر و ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻣﺎدر ﺑﺮ ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺴﻮس اﺳﺖ؛ آﯾﺎ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﻓﺘﻮا ﺑﻪ ﺟـﻮاز ﻧﮑـﺎح زن ﮐﺎﻓﺮ ﺑﺎ ﻣﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن داد؟ آﯾﺎ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﺟﻮاز ﻧﮑﺎح دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺷـﯿﻌﻪ و ﺳﻨﯽ داد؟ آﯾﺎ ﻣﺮد و زن از دو ﻣﺬﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑـﺎ ﭘـﺎیﺑﻨـﺪی ﺷـﺪﯾﺪ ﻫـﺮ ﯾـﮏ ﺑـﺮ ﺑﺎورﻫـﺎ و ﺗﻌﺼﺒﺎت درون ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺧﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ زﻧﺪﮔﯽ آرام و ﺑﺎ ﺳﻌﺎدﺗﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟ ﻓﺮزﻧـﺪان آﻧﻬـﺎ ﺗﺄﻣﻠﯽ در ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﺑﺮ اﺣﮑﺎم ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮ اﺳﺎس ﮐﺪام ﺑﺎور و ﻣﺬﻫﺐ ﭘﺮورش ﻣﯽﯾﺎﺑﻨﺪ؟ آﯾﺎ در ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮارد، ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﻧﮑﺎح ﻣﺴﻠﻤﻪ ﺑـﺎ ﮐﺎﻓﺮ، از ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﻏﺎﻓﻞ ﻧﻤﺎﻧﺪه اﯾﻢ؟ ﻧﺘﯿﺠﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ادﻟﻪ ﻗﺎﯾﻼن ﺑﻪ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﻄﻠﻖ ﮐﻪ ﺑﺰرﮔـﺎﻧﯽ ﭼﻮن ﺷﯿﺦ ﻣﻔﯿﺪ، ﺳﯿﺪ ﻣﺮﺗﻀﯽ، ﺣﺮ ﻋﺎﻣﻠﯽ و دﯾﮕﺮان ﻗﺎﯾﻞ ﺑﻪ آن ﻫﺴﺘﻨﺪ، و واﺿـﺢ اﺳـﺖ ﮐـﻪ اﯾﻦ رﺟﺎل ﺑﯽ ﺣﮑﻤﺖ و دﻟﯿﻞ از اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ دﻓﺎع ﻧﻤﯽﮐﺮدﻧﺪ، اﻣﺎ ﺑﺎز ﻫﻢ از ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔـﯽ ﺳـﺒﯿﻞ ﻏﺎﻓﻞ ﻣﺎﻧﺪهاﯾﻢ."