خلاصه ماشینی:
"(9) نیکلاس رشر پروفسور فلسفه در دانشگاه پیترزبورگ در کتاب خود دربارهء سهم مسلمانان در توسعهء علم منطق سخن گفته و در رابطه با ابواب منطق اشاره میکند که:«فصلبندی«ارگانون»ارسطویی به وسیلهء مسلمین و با عنوان منطق به شرح ذیل قرار داده شد:«الایساغوجی»(مقدمه)،«المقولات»(مقولات)، «العبارة»(عبارت)،«القیاس»یا«آنالوطیقای اول» (قیاس)،«البرهان»یا«آنالوطیقای ثانی»(برهان)، «الجدل»(جدل)،«المغالطة»(مغالطه)،«الخطابة» (خطابه یا سخنوری)؛«الشعر»،(شعر)(10) بنابراین تنظیم ابواب نهگانه منطق در کتب متأخران به وسیله مترجمین و منطقیون مسلمان صورت گرفته است.
پ:مترجمین اولیه کتاب«ارگانون» برای روشن شدن میزان سهم مسلمانان در تنظیم و افزایش مباحث منطق ارسطو،لازم است به مترجمین اولیه کتاب او و سیر ترجمههای ابتدایی این کتاب اشاره کنیم تا بدین وسیله تلاش و همت مسلمین به ویژه دانشمندانی چون ابن سینا در ارائه منطقی که بعدها به عنوان منطق ارسطو شناخته میشد بیشتر روشن شود.
(22) در کتاب مقولات ارگانون و ترجمههای آن لفظ «عرض»به معنای موجودی که در تحقق نیازمند موضوع است آورده شده اما در بحث کلیات پنجگانه که بعدها توسط فرفوریوس به منطق افزوده شد و در ترجمههای اولیه جزء منطق آمده لفظ عرض به معنای یک مفهوم کلی که پس از اتمام ماهیت و کامل شدن ذات بر آن عارض میشود به کار رفته است و آنچه پس از آن و اکنون نیز شاهد آن هستیم خلط بین این دو میباشد که به خاطر اشتراک لفظی بین آنها صورت میگیرد و ابن سینا نخستین بار نام عرض خاص و عرض عام را که در مفاهیم کلی پنجگانه از آن گفت و گو میشود به عرضی دگرگون ساخت و بعد از او علمای منطقی آن را به این عنوان به کار بردند."