خلاصه ماشینی:
"روش استدلال و ادراکات عقلی: مربی برای آنکه زمینهساز و فراهم کننده محیط مناسب برای پرورش قوای عقلی متربی باشد و کارآیی عقل را در تماس حواس با پدیدههای جهان خارج تقویت نموده و قدرت استنباط و استدلال و نوآوری را بوجود آورد،میتواند با آگاهی از انواع فعالیتهای عقل در رابطه با ادراکات عقلی که عبارتند از قیاس، استقراء،تمثیل و حدس از آن بعنوان یک روش مفید سود برده و مورد استفاده قرار دهد.
گاه دیده شده بعضی از طالبین علم بطریق شگفتانگیزی به مسائل پیچیدهای که دستیابی به حل آن برای دیگران حتی قابل تصور نیست میپردازند و در راه خود نه از تجزیه و تحلیل استفاده میکنند و نه از روش خاص دیگری برخوردارند،بلکه در یک لحظه با قاطعیت نتایج مطلوب را کسب میکنند که این امر ارتباط زیادی با نفس و روان متعلم دارد.
مربی در آموزش این گونه افراد و بالا بردن قوه خلاقیت و تفکر متربی باید روش خود را با آموزش معلومات و پرورش و تربیت قوای ویژه و استعدادهای خاص آنان آمیخته نماید و هر روشی که به منظور تقویت خلاقیت کودک به کار گرفته میشود،باید از خصوصیات تربیتی بیشتری برخوردار باشد.
سرزنش و مایوس کردن متعلم به خاطر رفتار و افکار غیر قالبی و معمولی ممکن است ریشههای تفکر خلاق و توانایی اکتشاف در کودکان را از همان ابتدا نابود کند،در حالی که آگاهی از علوم و فنون میتواند ابداعات و افکار خلاق کودک را مورد تشویق قرار داده و اگر شکستهایی هم در سر راه متربی به وجود آمد،با تقویت روحی وی آن را جبران نماید."