چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های بهسازی هیئت علمی، بررسی وضعیت موجود و ارائه مدلی مفهومی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق 8 و 12 بودند (5715 = N) که 360 نفر به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبتی از بین آنها انتخاب شدند. با استفاده از مرور ادبیات و پیشینه پژوهش پرسشنامه ای با 5 بعد و 41 مولفه برای تعیین وضعیت موجود بهسازی اعضای هیئت علمی تدوین شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود برنامه های بهسازی هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مطلوب نیست. از میان پنج بعد بهسازی هیئت علمی فقط میانگین نمرات بهسازی آموزشی بالاتر از حد متوسط و چهار بعد دیگر (پژوهشی، فردی، سازمانی و اخلاقی) پایین تر از حد متوسط بودند. بر اساس یافته ها و نیز بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش، مدل نهایی در هفت بخش فلسفه و اهداف، ابعاد و مولفه ها، مبانی نظری، روش، فرایند اجرایی، تسهیل کننده ها و برونداد طراحی شد. به منظور تعیین درجه تناسب مدل، پرسشنامه دوم تدوین و در بین 30 نفر از متخصصان آموزش عالی توزیع شد. آزمون تی تک نمونه ای مطلوبیت مدل را در سطح 95 درصد اطمینان تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
اين محققان به دنبال پاسخ به اين سؤال بودند که آيا برنامه هاي سه ساله بهسازي هيئت علمي در اين دانشگاه باعث ايجاد تفاوت در يادگيري، تدريس و فعاليتهاي پژوهشـي اعضاي هيئت علمي شده است يا خير؟ نتايج اين تحقيق نشان داد که ايـن برنامـه هـا همکـاري اعضـاي هيئت علمي را به شکل مثبتي تغيير داده و به صورت چشمگيري توانايي اعضـاي هيئـت علمـي را بـراي توجه به نيازهاي حرفه اي خود تسهيل کرده است .
نتايج اين تحقيـق نشـان داد کـه اعضـاي هيئـت علمي با احساس نارضايتي از وضعيت موجود برنامه هاي بهسازي در دانشگاه و نيز تأسيس مرکـزي بـراي بهسازي اعضاي هيئت علمي را کاملا ضروري قلمداد کردند.
٦. تسهيل کننده ها: در قسمت دوم پرسشنامه اول تحقيق موانع بهسـازي هيئـت علمـي بررسـي و از طريق مرور ادبيات و مصاحبه با متخصصان اين حوزه ١٣ مانع شناسايي شد که از بين آنهـا هشـت مـانع به عنوان موانع اصلي بهسازي هيئت علمي در دانشگاه آزاد اسلامي معرفي شدند.
علاوه بر اين ، بررسيهاي محقق نيز نشان داد کـه بيشـتر برنامه هاي بهسازي هيئت علمي در دانشگاه آزاد اسلامي پراکنده و نامنسجم هستند.
٢. مدل پيشنهادي اين تحقيق مي تواند به عنوان مبنايي براي تدوين برنامه هاي بهسازي هيئـت علمـي در دانشگاه آزاد اسلامي و ساير مراکز آموزشعالي کشور مورد استفاده قرار گيرد.
D. (1993); Faculty Development Centers in Universities; Tehran: Research and Planning Institutes of Higher Education Publication(in Persian).