چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفه های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1388-1387 بود. در این پژوهش هفت مولفه به عنوان مولفه های برنامه درسی پنهان در آموزش عالی در نظر گرفته شده است که شامل ساختار فیزیکی و معماری دانشگاه، ارتباط متقابل میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان، قوانین و مقررات، روشهای تدریس، محتوا، شیوه های ارزشیابی و جو اجتماعی است. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن و مرد دانشکده های علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی دانشگاه کاشان بود و تعداد 250 نفر (101 زن و 149 مرد) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 35 گویه با مقیاس پنج گانه لیکرت است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس 82/0 محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، t مستقل و آزمون توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تمام مولفه های برنامه درسی پنهان با روحیه علمی دانشجویان رابطه وجود دارد. بین دانشجویان زن و مرد نیز فقط در یکی از مولفه ها (ارتباط متقابل میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان) تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p< و 2.75t = -).
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش هفت مؤلفه به عنوان مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان در آموزشعالي در نظر گرفته شده است که شامل ساختار فيزيکي و معماري دانشگاه، ارتباط متقابل ميان اعضاي هيئت علمي و دانشجويان، قوانين و مقررات، روشهاي تدريس ، محتوا، شيوههاي ارزشيابي و جو اجتماعي است .
يافته هاي تحقيقاتي ديگر بيانگر آن است که عوامل زيادي از جمله جو اجتماعي ، فرهنگ ، آداب و رسوم و ارزشهاي مدرسه (١٩٩٧ ,Smith and Montgomery) جنبه هاي غير علمي و فضاي حاکم بر مدرسه (٢٠٠٠ ,Ahola)، قوانين و مقررات آموزشي ، نظم و انضباط، محيط فيزيکي و ظاهري مدرسه (١٩٩٧ ,Brenda) و چگوني ارتباطات و پيامدهاي منفي مستتر در آنها در شکل گيري برنامه درسي پنهان دخالت دارند(١٢٨ :٢٠٠٥ ,Alikhani and Mehrmohammadi).
در اين مطالعه مؤلفه هاي استاد، دانشجو، مکان فيزيکي ، روش تدريس ، ارزشيابي ، محتوا و قوانين و مقررات از جمله عوامل برنامه درسي هستند که نقش آنها در کاهش هويت ملي دانشجويان بررسي شده است .
در اين پژوهش مؤلفه هاي اصلي برنامه درسي پنهان در قالب ساختار فيزيکي و معماري دانشگاه، روابط متقابل اعضاي هيئت علمي و دانشجويان، قوانين و مقررات حاکم بر دانشگاه، روش تدريس استادان، محتواي آموزشي و شيوههاي ارزشيابي تعريف و مشخص شدهاند.
در اين پژوهش براي برنامه درسي پنهان در نظام آموزشعالي هفت مؤلفه ساختار فيزيکي و معماري، ارتباط متقابل ميان اعضاي هيئت علمي و دانشجويان، قوانين و مقررات، روشهاي تدريس ، محتوا، شيوههاي ارزشيابي و جو اجتماعي در نظر گفته شده است .