چکیده:
از موثرین اقدامات امامان شیعه به منظور گسترش و تعمیق فرهنگ اسلام و فقه اهل بیت، سعی و تلاش بی وقفه برای ایجاد تعامل علمی و پیوند فقهی بین مذاهب اسلامی بوده است، در این مقاله، سعی شده است تا ضمن برشمردن و معرفی دوره های سه گانه (تعامل علمی، تقابل علمی و بازگشت به دوره تعامل)، نمونه هایی از انواع برخوردهای تعاملی و تقابلی بین پیروان مذاهب ارائه شود. همچنین با بیان نمونه هایی نشان داده شده در این دوره بازگشت، فقه شیعه به گونه ای مورد توجه فقهای سایر مذاهب اسلامی قرار گرفته که برخی از فقهای آنان ضمن اذعان به قوت و اتقان فقه شیعه، پاسخ برخی از نیازهای فقهی را تنها در پی روی از آن یافته اند.
خلاصه ماشینی:
فقه شيعه و جايگاه آن نزد مذاهب اسلامي مهدي رستم نژاد/ عضو هيأت علمي جامعةالمصطفي العالميه چکيده از مؤثرين اقدامات امامان شيعه به منظور گسترش و تعميق فرهنگ اسلام و فقه اهلبيت(، سعي و تلاش بيوقفه براي ايجاد تعامل علمي و پيوند فقهي بين مذاهب اسلامي بوده است، در اين مقاله، سعي شده است تا ضمن برشمردن و معرفي دورههاي سهگانه (تعامل علمي، تقابل علمي و بازگشت به دورة تعامل)، نمونههايي از انواع برخوردهاي تعاملي و تقابلي بين پيروان مذاهب ارائه شود.
اين حرکت هرچند در ابتدا با مخالفت عدهاي روبهرو شد، ولي پس از مدتي دوباره با سرعت بيشتري ادامه يافت، به گونهاي که در نهايت، از انحصار چهار مذهب رسمي اهلسنّت نيز خارج گرديد و در دسامبر 1936 هيأت وزيران مصر موافقت کرد تا قانون فقه با استفاده از فقه اسلامي ـ بدون تقيّد به مذهبي خاص ـ تدوين گردد.
(شلتوت، 1378ق، ص220) همچنين از اين مفتي بزرگ «الازهر» سؤال شد: با آنکه مسلمانان ميدانند برابر آموزههاي ديني، منفورترين حلالها نزد خداوند «طلاق» است، ولي چگونه است که طلاق بين آنها به صورت گستردهاي رواج دارد؟ و چه راهکاري براي علاج اين معضل اجتماعي در تعاليم اسلامي وجود دارد؟ وي در پاسخ، با اشاره به اينکه اسلام طلاق را به عنوان آخرين راه حل، مباح شمرده است، مينويسد: إنّ من يمعن النظر في أسباب الطلاق ليجدها علي کثرتها ترجع إلي سببين رئيسيين: أحدهما إهمال الوصايا الدينية...
دکتر بدران ابوالعينين دربارة وجود دو شاهد براي طلاق، نظر فقه شيعه را، که حضور آنها را شرط تحقق طلاق ميداند، بر ديگر مذاهب ترجيح ميدهد.