Skip to main content
فهرست مقالات

کریدور شمال- جنوب 5000 کیلومتر نزدیکتر 30 درصد ارزانتر

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : کریدور ، کریدور شمال ، ترانزیت ، آسیا ، جاده ، روسیه ، بندر ، اروپا ، ترانزیت کالا ، حمل

خلاصه ماشینی:

"کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب از بندر مومبای(بمبئی)در هند به‌ بندرعباس،تهران،امیرآباد و انزلی کشیده می‌شود و از آنجا آسیا را از طریق دریای خزر به آستاراخان،مسکو بندر سن‌پترزبورک و هلسینکی در فنلاند وصل می‌کند. محمدجواد عطرچیان،رئیس دبیرخانه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب و مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری‌ در توضیح پیرامون برنامه‌های توسعه زیربناها در ایران به عنوان یکی‌ از سه کشور اصلی طرح کریدور شمال-جنوب می‌گوید: برنامه سوم و چهارم توسعه کشور با چشم‌انداز توسعه ترانزیت کالا و مسافر تدوین‌ شد و در واقع تمام توسعه ترانزیت با محور کریدور شمال-جنوب برنامه‌ریزی شده است. در همین‌ زمینه قانون‌"حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران‌"تدوین شده و قانون امور گمرکی هم که‌ بسیار قدیمی و مربوط به 30 سال پیش بود مورد بازنگری قرار گرفت و اکنون در هیئت دولت در حال بررسی است. با این حال استفاده از کریدور شمال-جنوب نسبت‌ به مسیر سنتی ترانزیت کالا از طریق کانال سوئز موجب دو برابر شدن سرعت حمل و نقل کالا بین دو قاره می‌شود. چند وجهی‌بودن،ارزان بودن و کوتاه‌تر بودن کریدور شمال- جنوب موجب برتری این مسیر نسبت به راه‌های دیگر حمل ونقل میان آسیا و اروپا شده‌ است. توسعه مناسبات حمل ونقلی،افزایش حجم دسترسی به بازارهای جهانی،افزایش‌ حجم حمل و نقل کالا و مسافر،تأمین امنیت سفر،ایمنی و حفظ محیط زیست،هماهنگ‌ سازی سیاست‌های حمل و نقلی،و تدوین قوانین مورد نیاز از جمله مهمترین اهداف سه‌ کشور ایران،هند وروسیه برای تأسیس این کریدور است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)