چکیده:
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد بازار یا الگوی SCP در 141 کد چهاررقمی بخش صنعت ایران طی سالهای 1379-1386 می باشد. برای این منظور متغیرهای شدت تبلیغات، نسبت سود به فروش و نسبت معکوس تعداد بنگاههای فعال در صنعت به عنوان متغیرهای جایگزین برای رفتار، عملکرد و ساختار بازار استفاده شده و سیستم معادلات الگو با استفاده از روش تخمین معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط در داده های تابلویی تخمین زده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیر شدت تبلیغات تاثیر مثبت و معنی دار بر تمرکز صنایع داشته و سودآوری صنایع نیز تاثیر مثبت و معنی دار بر شدت تبلیغات دارد. علاوه بر این یافته های این مطالعه نشان می دهد که بین متغیرهای شدت تبلیغات، هزینه های تحقیق و توسعه، درجه تمرکز بازار، نرخ رشد فروش صنایع، نسبت سرمایه گذاری به فروش و سودآوری صنایع رابطه مستقیم برقرار است.
This paper focuses on the relationship among structure، conduct، and performance (SCP) for a sample of 141 four-digit industries during 1999-2005 in Iran. For this purpose seemingly unrelated regression estimation (SURE) method is used to estimate the parameters of the models for profitability (the ratio of profit to sale)، concentration (the inverse of the number of firms in industry)، and advertising.
Results show that profitability is determined by advertising، which in turn، is affected by profitability. In addition، there are positive relationships among advertising، research and development expenditure، concentration، growth rate of industries’ sale، ratio of investment to sale، and profitability.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که متغیرهای شدت تبلیغات و تمرکز تأثیر مثبت و معنی دار بر سودآوری صنایع مورد بررسی دارند در زمینه مطالعات داخلی صورت گرفته نیز می توان بیان کرد که در مطالعات محدودی و به صورت جداگانه به بررسی تأثیر عوامل ساختاری و رفتاری مؤثر بر سودآوری پرداخته شده است که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود.
از اینرو مدل تصریح شده در این مطالعه برای در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر شدت تبلیغات به صورت زیر است : (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه (١٠)، Prof شاخص سودآوری ، Hدرجه تمرکز، H٢ مجذور درجه تمرکز و Gsale نرخ رشد فروش صنایع می باشد.
A. Wilson (1967), "Advertising, Market Structure and Performance",Review of Economic and Statistics, vol.
O. Wilson (2005), "Determinants of Profitability in European Manufacturing and Services: Evidence from a Dynamic Panel Model", Applied Financial Economics, Taylor and Francis Journals, vol.
Iwasaki, Natsuko (2006), "Dynamic Issues in Applied Microeconomics: Market Performance, Market Structure and Advertising Competition", Oregon State University, Dissertation of Doctor of Philosophy in Economics.
V. (2005), "Advertising, Market Share, And Profitability In The Greek Consumer Industry", Journal Of Business & Economics Research, vol.
(2007), "Structure, Conduct and Performance: A Simultaneous Equations Investigation for the Brazilian Manufacturing Industry", Journal of Applied Economics, vol.
A, (1995), "Dynamics of Market Structure, Advertising and Profitability: A VAR Approach",Applied Economics, Taylor and Francis Journals, vol.
Oustapassidis (1998), "Advertising, Concentration and Profitability in Greek Food Manufacturing Industries", Agricultural Economics, Blackwell, vol."