چکیده:
موبایل به منزله یکی از فناوریهای نوین و تاثیرگذار ارتباطی هماکنون حضوری ناخوانده، ولی فعال در بین نوجوانان و جوانان دارد و در فضاهای آموزشی بسیاری، سنن و آموزههای تعلیم و تربیت سنتی را به چالش میکشد. در این راستا، مطالعه درباره رابطه میان استفاده از موبایل و جامعهپذیری مدرسهای دانشآموزان، درواقع ردیابی یکی از مسائل اجتماعی بالقوهای است که نهتنها در جامعه ما، بلکه در ملل دیگر نیز بهتدریج توجه و تمرکز محققان و کارشناسان ـ و البته مسئولان و برنامهریزان اجتماعی ـ را به خود معطوف کرده است.در پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میان نحوه استفاده از موبایل با جامعهپذیری مدرسهای از نظریههای جامعهشناسانی چون: «مانوئل کاستلز»، «هانس گسر»، «اینگلهارت» و دیگران استفاده کرده و در انجام تحقیق از روش پیمایشی بهره بردهایم. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که در مجموع بین الگوی استفاده از موبایل با توجه به ابعادی چون: شدت و میزان استفاده، نوع نگرش و استفاده (ابزاری یا بیانگر)، موقعیتهای استفاده (مناسب یا نامناسب) و سابقه استفاده از موبایل با میزان جامعهپذیری مدرسهای رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در بررسی فرضیۀ دیگر تحقیق با نام «رابطۀ بین موقعیتهای استفاده از موبایل (موقعیت مناسب یا نامناسب) و میزان جامعهپذیری مدرسهای» نیز با توجه به تأمین پیشفرضهای توزیع طبیعی و همگنی واریانس نمرهها از آزمون T برای سنجش این ارتباط استفاده کردیم که نتایج آن در جدول 4 آمده است.
از دیگر فرضیههای این تحقیق «رابطۀ بین سابقۀ استفاده از موبایل و میزان جامعهپذیری مدرسهای» دانشآموزان بوده که به منظور بررسی این فرضیه با توجه به فاصلهای بودن دو متغیر و نیز تأمین پیشفرضهای طبیعی بودن توزیع نمرهها و رابطۀ خطی میان دو متغیر، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده کردیم که نتایج آن در جدول 7 آمده است.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین میزان استفاده از موبایل و مؤلفههای جامعهپذیری مدرسهای نام متغیرها تعداد ضریب همبستگی سطح معناداری میزان استفاده از موبایل، مهارت ارتباطی دانشآموز 280 468/0- 000/0 میزان استفاده از موبایل، مهارت جرئتورزی دانشآموز 280 436/0- 000/0 میزان استفاده از موبایل، مهارت آشنایی و عمل به ارزشها 280 363/0- 000/0 میزان استفاده از موبایل، مهارتهای فراغتی مقابلهای 280 635/0- 000/0 میزان استفاده از موبایل، مهارتهای مسئولیتپذیری 280 628/0- 000/0 نتایج به دست آمده در جدول 10 بیانگر آن است که هرچه بر میزان استفادۀ دانشآموزان از موبایل افزوده میشود، همۀ مهارتهای اجتماعی در آنها به طور جدی کاهش خواهد یافت و این کاهش بهویژه دربارۀ مهارتهای مسئولیتپذیری و مهارتهای فراغتی شدیدتر است."