چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تأثیر فنآوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 368 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق منطقهای غرب استان کرمانشاه است که از بین آنها 188 نفر بهصورت تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه در نیمه دوم سال 1391 انتخاب شدند. این پژوهش از نوع همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه فنآوری اطلاعات مارتینز لورنز و همکاران (2004)؛ پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع شییه و ویو (2002) و پرسشنامه عملکرد سازمانی که توسط محققان ساخته شده بود، استفاده شد. بررسی پرسشنامهها حاکی از آن بود که ابزارهای اندازهگیری، از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. توسط نرم افزار SPSS و LISREL دادههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون خطی و گام به گام در سطح 95% نشان داد که فنآوری اطلاعات با متغیرهای مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی و مدیریت کیفیت جامع با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنیداری دارند. از سوی دیگر نتایج بررسیها نشان داد که مدیریت کیفیت جامع در تأثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی دارای نقش میانجی میباشد. همچنین در این تحقیق جهت آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود و به همین دلیل بهعنوان مدل تجربی ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"پس، میتوان گفت، فنآوری اطلاعات، مدیریت کیفیت جامع را، تحت تأثیر خود قرار خواهد داد (رئیسی اردلی و خاکباز، 1385)، همانطور که داوهارتس 9 و همکاران (2003) دریافتند که فنآوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع اثر دارد؛ بات و گروور 10 (2005) نیز فنآوری اطلاعات برای یک سازمان را مهم میدانند، چرا که از سویی بر مدیریت کیفیت و عملکرد سازمان اثر دارد و از سویی دیگر میتواند، شناخت منابع کمیاب، با ارزش و غیرقابل تقلید Information Technology Organizational performance Oladejo and Adereti Yao et al.
روابط بین متغیرها و بررسی فرضیات شرح فرضیه اول فرضیه دوم فرضیه سوم فرضیه چهارم نوع ارتباط خطی (مستقیم) خطی (مستقیم) خطی (مستقیم) گام به گام سطح خطا 5% 5% 5% 5% تعداد (N) 188 188 188 188 مقدار (R) 177/0 272/0 231/0 329/0 مقدار (R2) 031/0 074/0 053/0 109/0 مقدار () 026/0 069/0 048/0 099/0 نسبت (F) 011/6 891/14 463/10 263/11 β 177/0 272/0 231/0 TQM239/0 IT 189/0 value-P 015/0 000/0 001/0 000/0 TQM001/0 IT 008/0 سطح اطمینان 95% 95% 95% 95% فرضیه تأیید شده H1 H1 H1 H1 یافتههای حاصل از بررسی فرضیه اول بیانگر آن است که فنآوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع با توجه به سطح معناداری 015/0 و سطح خطای قابل قبول (5%) و با اطمینان 95% دارای رابطه معناداری با هم میباشند.
ضرایب معنیداری بین فنآوری اطلاعات ((IT، مدیریت کیفیت جامع (TQM) و عملکرد سازمان (OP) نتایج حاصل نشان میدهد که مقدار کای اسکویر 72/195 و سطح معنیداری 05/0 معنیدار نشده است، با توجه به اینکه اگر مقدار کای اسکویر معنادار باشد، نشان دهنده تفاوت بین مدل و دادهها است و نشان دهنده برازش ضعیف مدل میباشد (کلانتری، 1388)؛ لذا در این تحقیق با توجه به عدم معنیداری آزمون کای اسکویر میتوان، عنوان داشت که مدل از برازش قابل قبول برخوردار بوده است."