چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات در توسعه آموزشهای مهارت محور و ارایه راهکارهایی جهت رفع موانع پیشروی آن در سازمان آموزش فنی و حرفهای استان گلستان انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع زمینهیابی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گلستان به تعداد 152 نفر میباشند که در سه گروه آموزشی خدمات، کشاورزی و صنعت در سال 1391 به کار مشغول بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 107 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن توسط متخصصان، مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS متناسب با سنجش دادهها و مفروضات آماری، از روش t تک نمونهای استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نقش فنآوری اطلاعات در توسعه آموزشهای مهارت محور در سازمان آموزشی فنی و حرفهای استان گلستان فراتر از حد انتظار میباشد و بهرهمندی و استفاده از این فنآوری در مراکز آموزشی فنی و حرفهای استان گلستان میتواند، تا حد قابل توجهی در رسیدن به آرمانهای سازمان فنی و حرفهای، از قبیل: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، بهروزکردن آموزشهای مهارتی، گسترش و بهبود کارآفرینی و خلاقیت در جامعه، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه و معرفی مهارتهای جدید، تأثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی توصیفی متغیرهای پژوهش متغیر کمترین مقدار بیشترین مقدار میانگین انحراف معیار فرصتهای برابر آموزشی 57/2 00/5 12/4 623/0 بهروز کردن آموزشهای مهارتی 43/2 00/5 10/4 554/0 گسترش و بهبود کارآفرینی و خلاقیت در جامعه 57/1 00/5 00/4 741/0 تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی 50/2 00/5 07/4 552/0 توسعه و معرفی مهارتهای جدید 43/2 00/5 20/4 565/0 نمره کل 61/2 00/5 10/4 492/0 به منظور بررسی سؤالات پژوهش و مقایسه میانگینهای به دست آمده با میانگین مورد انتظار، از روش آزمون t تک نمونهای استفاده شده که شرح آن در جدول 3 آمده است.
بررسی نقش فنآوری اطلاعات با استفاده از آزمون t تک نمونهای میانگین متغیر میانگین نظری t محاسباتی درجه آزادی t بحرانی مقدار احتمال فرصتهای برابر آموزشی 12/4 3 595/18 106 96/1 000/0 بهروز کردن آموزشهای مهارتی 10/4 3 683/20 106 96/1 000/0 گسترش و بهبود کارآفرینی و خلاقیت 00/4 3 992/13 106 96/1 000/0 تربیت نیروی انسانی مورد نیاز 07/4 3 137/20 106 96/1 000/0 توسعه و معرفی مهارتهای جدید 20/4 3 118/22 106 96/1 000/0 توسعه آموزشهای مهارتمحور 10/4 3 157/23 106 96/1 000/0 با توجه به اطلاعات جداول 2 و 3، در پاسخ به سؤالات ذکر شده در پژوهش، تحلیلی به شرح زیر انجام گرفت: سؤال ویژه اول پژوهش: آیا فنآوری اطلاعات در ایجاد فرصتهای برابر آموزشی نقش دارد؟ در این آزمون مقدار t محاسباتی برابر (595/18) به دست آمد."