چکیده:
این تحقیق، با هدف تعیین رابطه میزان آشنایی و کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر هریس با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام یافته است. جامعه آماری تحقیق، شامل دانشآموزان مقطع متوسطه شهر هریس در سال تحصیلی 91-1390 به تعداد 1800 نفر (شامل 970 نفر پسر و 830 نفر دختر) میباشد. از میان آنها تعداد 317 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شده و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برای متغیر میزان آشنایی با فنآوری اطلاعات و ارتباطات 78/0 و برای متغیر میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات 74/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی با فنآوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همبستگی معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"/ فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال سوم ـ شماره دوم ـ زمستان 1391 ـ صفحات 103-85 رابطه میزان آشنایی و کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر هریس صدرالدین ستاری * 1 یوسف نامور ** یوسف حاجنظری *** چکیده واژگان کلیدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران sadraddin1356@yahoo.
این پژوهش، مطالعهای شبهتجربی است که با هدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال 1389 انجام شد.
نتایج تحقیق صفاریان و همکاران (1389) که با هدف مقایسه تأثیر به کارگیری نرمافزارهای آموزشی با روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی پایه چهارم مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان قایمشهر انجام یافته، نشان میدهد که عملکرد دانشآموزانی که به وسیله نرمافزار آموزشی، آموزش دیدهاند در مقایسه با دانشآموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیدهاند، در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی به طور قابل ملاحظهای بهتر بوده است.
نتیجه این تحقیق با نتایج مطالعات انجام یافته توسطزارع داویجانی (1389)، ضامنی و کاردان (1389) و دریاکولو (2010) و همچنین نتیجه مطالعه نجفی (1385) همسو بوده و تحقیقات آنها نیز رابطه مستقیم بین آشنایی با فنآوری اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت تحصیلی را مورد تأیید قرار میدهند."