چکیده:
این پژوهش، با هدف سنجش میزان مهارت اینترنتی معلمان دوره متوسطه و تأثیر آن بر مهارتهای حرفهای آنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره متوسطه به تعداد 10250 نفر تشکیل داده که از بین آنها 412 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از آزمون تستی چهارگزینهای حاوی 10 سؤال برای سنجش مهارت اینترنتی معلمان استفاده شده است، که ضریب دشواری آن برابر با 46/0 و پرسشنامهای شامل 20 سؤال برای سنجش میزان مهارتهای حرفهای معلمان با ضریب پایایی 85/0 استفاده شده است. دادهها، با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد، مهارت اینترنتی و حرفهای معلمان در حد متوسط میباشد. همچنین، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه نشان دادند که هرچه میزان مهارت اینترنتی معلمان بیشتر باشد، مهارتهای حرفهای آنان بهتر است. میزان مهارتهای حرفهای معلمان در مؤلفههای تکنولوژی آموزشی با 19/73 درصد و طراحی آموزشی با 35/63 درصد، روش تدریس با 77/57 درصد و ارزشیابی تحصیلی با 70/59 درصد به ترتیب بیشترین میزان مهارت را به خود اختصاص دادهاند.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجهگیری با مقایسه نتایج این تحقیق با سایر تحقیقات، مشاهده میشود که همزمان با تحول در زیرساختهای فنآوری اطلاعات و راهاندازی شبکههای اینترنتی در مدارس و برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت به ویژه از نیمه دوم سال 1388 به بعد در مقایسه با سالهای گذشته، تغییر و تحولات مثبتی در جهت رشد مهارت علوم کامپیوتری و اینترنتی و تمایل و انگیزه بیشتر معلمان در استفاده از تکنولوژیهای جدید در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی صورت گرفته است (جعفری، 1390).
نتایج بهدست آمده از یافتههای تحقیق نشان داد که معلمان دوره متوسطه استان مازندران از مهارت اینترنتی متوسطی برخوردار بوده و مهارتهای حرفهای آنان هم در مؤلفههای چهارگانه (روش تدریس، تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و ارزشیابی تحصیلی) در حد متوسط به بالا میباشد.
در تبیین یافتههای این سؤال باید گفت؛ در سالهای اخیر بهدلیل برگزاری دورههای آموزشی در زمینه فنآوری اطلاعات و آموزشهای ضمن خدمت و هوشمندسازی مدارس، ضمن افزایش توجه معلمان به اهمیت و ضرورت تأثیر تکنولوژیهای نوین در رشد حرفهایشان، شاهد تحول و رشد نسبی در دانش و مهارت معلمان دوره متوسطه استان مازندران در زمینه مهارتهای کامپیوتری و فنآوری اینترنت در فرآیند تدریس و یادگیری میباشیم.
بنابراین در تبیین یافتههای این تحقیق باید گفت، بیشک، این تفاوت به ماهیت فعالیت علمی و کسب و کار در بازار اشتغال، نیاز و الزام به کسب مهارت در انجام فعالیتهای تحصیلی و شغلی ارتباط دارد و WSIS: World Summit on Information Society معلمان و دانشآموزان رشتههای کار و دانش و فنی و حرفهای و مهندسی انگیزه و زمینه کاری بیشتری در استفاده از فنآوریهای کاربردی نسبت به گروه انسانی دارد."