چکیده:
در این مقاله نظریه حقالطاعه بر اساس کتاب »نظریه حقالطاعه«، نوشته آقای رضا اسلامی مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. در نوشتار حاضر ابتدا سعی شده پیش فرضهایی که ممکن است برای نظریه حقالطاعه در نظر گرفته شود مورد بررسی قرار گیرد و نظریه مطرح شده با این پیشفرضها تطبیق داده شود تا سازگاری یا سازگار نبودن آن مشخص گردد. در بخش دیگر به بررسی ادله احتیاط عقلی و آثار مطرح شده برای نظریه حقالطاعه پرداخته شده و در پایان، اشکالات مطرح بر نظریه حقالطاعه و تالی فاسدهای این نظریه بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
63) محقق حلی، شرائع الاسلام، ج4، ص1021؛ نجفی، جواهر الکلام، ج43، ص63 و 64؛ برغانی، الدیات، ص106 و 107؛ ابن فهد، مهذب البارع، ج5، ص273 ؛ شیخ طوسی، المبسوط، ج7، ص162؛ ابنبراج ، المهذب، ج2، ص488 ؛ ابن ادریس حلی، السرائر، ج3، ص399؛ حلی هذلی، الجامع للشرایع، ص605؛ علامه حلی، قواعد الاحکام، ج3، ص662 ؛ فاضل اصفهانی، کشف اللثام، ج2، ص491 ؛ حسینی عاملی، مفتاح الکرامه، ج21، ص114؛ شهید ثانی، مسالک الافهام، ج15، ص337؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ج2، ص563 ؛ حسینی شیرازی، الفقه، ج90، ص103.
74) محقق حلی، شرایع الاسلام، ج4، ص1208؛ علامه حلی، قواعد الاحکام، ج3، ص658؛ شهید اول، اللمعة الدمشقیة، ص206؛ شهید ثانی، مسالک الافهام، ج15، ص380؛ محقق اردبیلی، مجمع الفائدة و البرهان، ج10 ،ص501؛ نجفی، جواهر الکلام، ج43، ص145؛ سبزواری، مهذب الاحکام، ج29، ص152؛ برغانی، الدیات، ص148؛ فاضل اصفهانی، کشف اللثام، ج11، ص279؛ حسینی عاملی، مفتاح الکرامة، ج21، ص90؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ج2، ص569.
ب( مباشر جاهل یا مغرور باشد: هرگاه مباشر تلف جاهل، و سبب عالم یا غار باشد، سبب ضامن خواهد بود: علامه حلی، قواعد الاحکام، ج3، ص658؛ فاضل اصفهانی، کشف اللثام، ج11، ص279؛ محقق حلی، شرایعالاسلام، ج4، ص1028؛ برغانی، الدیات، ص148 و 149؛ شهید ثانی، الروضة البهیة، ج10، ص166 ؛ همو، مسالک الافهام، ج15، ص380؛ نجفی، جواهر الکلام، ج43، ص146؛ حسینی عاملی، مفتاح الکرامه، ج21، ص90؛ حسینی شیرازی، الفقه، ج90، ص224.