چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و مجله های فارسی کودکان در میزان پرداخت به نمادهای ایرانی بود. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی این دوره و مجله های فارسی کودکان منتشره در سال 1386 بود. با توجه به نتایج پژوهش میزان توجه کتاب ها به نمادهای ایرانی به ترتیب فراوانی: تعلیمات اجتماعی، فارسی، ریاضی، تعلیمات دینی و علوم بود، در حالی که این میزان در مجله ها به ترتیب فراوانی: دوست کودکان، سروش، پوپک، رشد نوآموز، رشد دانش آموز، ملیکا، شاهد، سه چرخه، رشد کودک و کوشش بود. رتبه بندی نمادهای ایرانی در کتاب های درسی عبارت از جغرافیای ایران، علایم رسمی ایران، شخصیت های ایرانی، فرهنگ ایرانی، ادبیات ایرانی، تاریخ ایران و هنرهای ایرانی بود. در مجموع سهم نمادهای ایرانی در مجله ها به ترتیب فراوانی عبارت از: جغرافیای ایران، شخصیت های ایرانی، فرهنگ ایرانی، ادبیات ایرانی، علایم رسمی ایران، تاریخ ایران و هنرهای ایرانی بود.
خلاصه ماشینی:
از این رو، بررسی میزان حضور نمادهای ایرانی در رسانه های فرهنگی ماننـد مجلـه هـا بـا جاذبه های بالا و خاص خود، در کنار کتاب های درسی که مهم ترین منبـع بـرای انتقـال دانـش عمومی ، فرهنگ ها، هنجارها، عادات مختلف ، فن آوری های لازم برای زندگی و شـغل آینـده و ارتقای سطوح دینی و اعتقادی دانش آموزان محسوب می شوند (نظری ، ١٣٨٣)؛ علاوه بـر ایـن که تصویری عینی از شرایط موجود و وضعیت معرفی کشور ایران به دانش آموزان دوره ابتدایی ارایه می دهد، می تواند در ایجاد دیدگاهی جامع نسبت به معرفی هویت ایرانی ، افـزایش حـس میهن دوستی ، وحدت و همبستگی ملی با هم میهنان در کودکان نقش مؤثری را ایفا کند و نشان دهد مسؤولان تهیه و تألیف کتاب های درسی ، ناشران و مؤلفان و دست اندرکاران نشر مجله ها جهت آموزش فرهنگ ، آداب و رسوم ایرانی ، تقویت و بالا بـردن سـطح آگـاهی کودکـان ایـن سرزمین نسبت به نمادهای ایرانی ،به چه میزان تلاش کرده اند و چه میزان از این مؤلفه ها را به طور متوازن در هردو منبع استفاده کرده اند و آیا تعامل و هم سـویی لازم میـان ایـن دو بخـش آموزش رسمی و غیر رسمی کشور وجود دارد یا خیـر؟ تـا از ایـن رهگـذر امکـان اسـتفاده و برنامه ریزی دقیق ومناسب این امربرای متولیان ایجاد شود.