چکیده:
این مقاله چند پرسش اساسی را درباره وضعیت ارزشیابی در برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان مطرح ساخت و از طریق پاسخ گویی به آن ها در تلاش بود تا چارچوبی برای ارزشیابی در این برنامه درسی فراهم سازد. .برای پاسخ گویی به سوالات از روش دیالکتیک با خود و سپس روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد. در نهایت 7 عنصر برای ارزشیابی از درون داد؛ شامل دانش آموزان، معلمان، محتوا، کلاس درس و مدرسه، والدین، سازمان آموزش و پرورش و اجتماع در نظر گرفته شد، که هر کدام از عناصر فرعی تر تشکیل شده است. برای ارزشیابی فرایندها نیز 6 عنصر شامل شاگردان، معلمان، معلمان و شاگردان، مدرسه، والدین و اجتماع در نظر گرفته شد. برای ارزشیابی برون داد، 5 عنصر شامل ارزشیابی هدف های کلی، هدف های واسطه ای، ارزشیابی جریان بحث، ارزشیابی نگرش ها و دانش ها در نظر گرفته شد. در نهایت ارزشیابی از بازخورد و پیامد نیز 5 عنصر ارزشیابی از بازخورد در مرحله درون داد، در مرحله فرایند و برون داد و ارزشیابی از ارزشیابی و پیامدها را شامل شد. نظر به این که چهارچوب پیشنهادی تمام عناصر برنامه درسی فلسفه برای کودکان را برای ارزشیابی مدنظر قرار می دهد، چهارچوب مناسبی تشخیص داده شده است که برای اولین بار مطرح می شود.
خلاصه ماشینی:
با بررسی اجمالی آنچه که انجام شده است ، دو سؤال کلی هنوز وجود دارد که یکی مربوط به چارچوب یا مدل است و دیگری مربوط به عناصر قابل ارزشیابی برنامه فلسفه برای کودکان است و هنوز برخی سؤالات اساسی دیگر در زمینه طراحی نظامی جهت ارزشیابی فعالیت هـای آموزشی برنامه فلسفه برای کودکان باقی است مانند: دیدگاه هایی که در مورد ارزشیابی Philosophy for children( PC٤) وجـود دارد و فقـط بخش هایی از آن را مورد توجه قرار می دهد.
- ارزیابی عملکرد خود توسط معلم و شاگرد ساتکلیف و ویلیامز (٢٠٠٠) - - - - ارزشیابی به شیوه خودارزشیابی - ارزشیابی معلم از برنامه pc٤ مشورت با والدین در زمینه پیشرفت های فکری لیکی (٢٠٠١) - - - ارزیابی فردی دانش آموزان - ارزیابی اجتماع پژوهشی جدول ١: جمع بندی سوابق پژوهشی از نظر مؤلفه های نظام ارزشیابی PC٤ (ادامه ) ارزیابی عملکرد کلاسی توسط هر کدام از شرکت کنندگان تریکی و تاپینک (٢٠٠٤) - - - دانش آموز از معلم و معلم از دانش آموزان - ارزیابی برنامه (پیش آزمون و پس آزمون) - ارزشیابی احساسی شاگردان لاورتی (٢٠٠٤) - - انصاف در فرایند اجرا - توجه کافی به دیدگاه ها - - فرصت کافی برای شرکت دادن هم دیدگاه ها ارزشیابی بعضی از اهداف مهم فکری، اخلاقی و اجتماعی خودارزیابی دانش آموزان در جلسات اجتماع پژوهش فیشر (b١٣٨٥) - - ارزشیابی بحث از لحاظ محتوای فلسفی ، طرح پرسش هایی برای کمک به فرایند ارزیابی - طرح پرسش هایی برای ارزشیابی اجتماع پژوهش ارزیابی برخی از نتایج نظیر پرورش پندارهای مثبت ، استقلال فکری، تدوین پرسش ضرورت ارزشیابی درون داد قائدی (٢٠٠٩) (بدون طرح اجزاهای ضرورت ارزشیابی فرایندها ضرورت ارزشیابی برون داد ضرورت ارزشیابی بازخورد و پیامدها فرعی ) عناصر فرعی نظام ارزشیابی از برنامه درسـی آمـوزش فلسـفه بـرای کودکـان ، بـر اسـاس مطالعات نظری و آنچه که صاحب نظران در این زمینـه گفتـه انـد (در جـدول ١ خلاصـه شـده است ) و بر اساس آنچه که تصور می رود باید وجود می داشت (جاهـای خـالی در جـدول ١)، ولی بدان پرداخته نشده است ؛ طراحی شد.