چکیده:
هدف اصلی این پژوهش تعیین سهم نگرش تفکر انتقادی و شیوه های شناختی یادگیری در پیش بینی تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (5739 دانشجو: 2063 پسر و 3676 دختر) در سال تحصیلی 90-1389 بود. 165 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم و به تفکیک جنسیت و رشته به عنوان نمونه انتخاب شدند که علاوه بر گزارش معدل خود به پرسش نامه های آمادگی نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا و سبک های یادگیری کلب همراه با روش کاوشگری استقرایی، به منظور سنجش شیوه های شناختی یادگیری پاسخ گفتند. نگرش تفکر انتقادی (123/0 = ضریب بتا) و مشاهده تاملی (146/0- = ضریب بتا) 5 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین می کرد. بین آزمایشگری فعال و پیشرفت تحصیلی در رشته علوم نیز همبستگی مثبت وجود داشت (05/0 > P). بین پیشرفت تحصیلی و نگرش تفکر انتقادی در سبک های یادگیری تفاوت وجود داشت (05/0 > P). سبک همگرا با بیش ترین پیشرفت تحصیلی در رشته علوم و بالاترین نگرش تفکر انتقادی همراه بود. بین نگرش تفکر انتقادی و مشاهده تاملی رابطه منفی وجود داشت (01/0 > P)، این رابطه با مفهوم سازی انتزاعی مثبت بود (01/0 > P).
خلاصه ماشینی:
com *** دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی ، گروه روان شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ایران مقدمه و بیان مسأله نظریه ها و تحقیق های پیشرفت تحصیلی در سال های اخیر با تأکید بر رویکردهـای شـناختی و اجتماعی (باندورا، ١٩٨٦؛ دک و لگت ، ١٩٨٨؛ واینر، ١٩٨٦) در فرایند آموزش و بـر باورهـای شکل گرفته از تعاملات اجتماعی در محیط های یادگیری ، رشـد تفکـر انتقـادی و سـبک هـای شناختی تأکید دارند؛ چرا که بـا توجـه بـه ایـن مقولـه هـا، توسـعه درک تحمـل دیـدگاه هـا و فرایندهای انگیزشی و عاطفی تبیین می شود و این عناصر می توانند به خودکارامدی و موفقیـت تحصیلی فرد کمک کنند (باندورا، ٢٠٠٢).
گارساید (٢٠٠٨) یک مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی دانشجویان انجام داد و در صدد بود به این مسأله پاسـخ دهـد کـه آیـا سـبک هـای یـادگیری کاوشـگری مهارت های تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی را بیش از روش های آموزش سنتی و سبک هـای یادگیری غیر فعال ارتقاء می دهد.
The effects of science student teachers academic achievements, their grade levels, gender and type of education they are exposed to on their 4mat learning styles (Case of Mu_¦la University, Turkey).
The Relationship between Teacher Candidates' Learning Styles and Critical Thinking Dispositions (An Investigation on the Students in Faculty of Education in Anadolu University).