چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی دبیران بر اساس ویژگی های رهبری خدمتگزار مدیران در مدارس مقطع متوسطه شهر نقده انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 114 دبیر با توجه به جنسیت به صورت طبقه ای متناسب با حجم به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسش نامه سنجش میزان رهبری خدمتگزار لاب و پرسش نامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان استفاده شد. برای روایی پرسش نامه ها از متخصصان علوم تربیتی بهره گرفته شده است. داده های تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. ویژگی های ارزش نهادن به کارکنان، توسعه کارکنان، فراهم نمودن زمینه رهبری، به اشتراک گذاری رهبری، نشان دادن اعتماد و برقراری روابط دوستانه رابطه پیش بینی کننده معنی دار با مولفه های رفتار شهروندی سازمانی داشت. بنابراین ویژگی های رهبری خدمتگزار مدیران در بروز رفتار شهروندی سازمانی در دبیران اثر مثبت و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
رهبری خدمتگزار یک ساختار چند بعدی است که در سطح فردی سهم فراتر در توضیح رفتار شهروندی جامعه ، بهبود عملکرد (لایدن ، واین ، زاو و هندرسون ، ٢٠٠٨)، توانمندسازی و توسعه (میتال و دورفمن ، ٢٠١٢)، کیفیت زندگی کاری کارکنان (یوسفی سعیدآبادی ، حسن زاده و اسماعیل تبار، ١٣٨٩)، اعتماد سازمانی (قلی پور و همکاران ، ١٣٨٨) و تعهد سازمانی (سالاری ، ١٣٨٩؛ هیل ، ٢٠٠٨) می تواند داشته باشد.
بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال این بود که ویژگی های رهبری خدمتگزار مدیران را در بروز رفتار شهروندی سازمانی دبیران مورد بررسی قرار دهد.
باتمان و ارگان (١٩٨٣) برای اولین بار از اصطلاح رفتار شهروندی سازمانی (Organization citizenship behavior یا به اختصار OCB) استفاده کردند و آن را به عنوان رفتارهای سودمند معرفی کردند که در شرح شغل قید نشده است ، اما کارکنان برای کمک به دیگران در انجام وظایفشان به نحوی مشهود از خود بروز می دهند (فوت و لی فینگ ، ٢٠٠٨).
بحث و نتیجه گیری تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهش نشان داد که بین ویژگی های رهبری خدمتگزار با وظیفه شناسی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
تجزیه و تحلیل فرضیه سوم پژوهش نشان داد که بین ویژگی های رهبری خدمتگزار با فضیلت مدنی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
تجزیه و تحلیل فرضیه پنجم پژوهش نشان داد که بین ویژگی های رهبری خدمتگزار با احترام و تکریم رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
Data was collected by Organ's organizational citizenship behavior questionnaire and Laub's servant leadership questionnaire.
Therefore, servant leadership qualities in managers have significant positive effects on organizational citizenship behavior.