چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اهداف پیشرفت و راهبردهای خود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان با توجه به نقش جنسیت بود. 435 دانش آموز (220 پسر و 215 دختر) پایه اول دبیرستان های شهر یزد با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی استفاده شد. پیشرفت تحصیلی ریاضی با نمره پایان سال درس ریاضی آن ها سنجیده شد. یافته ها نشان داد که دختران دارای اهداف گرایش به تسلط و پسران دارای اهداف گرایش به عملکرد بیشتری بودند. تاثیر اهداف اجتناب از تسلط تنها در الگوی پسران معنادار و ضریب مسیر اهداف اجتناب از عملکرد بر راهبردهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار به دست آمد و تنها اثر مستقیم متغیری که بر پیشرفت تحصیلی ریاضی معنادار به دست آمد راهبردهای انگیزشی بودند.
خلاصه ماشینی:
برای مثال اگر افراد برای تـسلط و یـادگیری برانگیخته شوند آن ها باید به فراینـدهای خودبـازبینی گـرایش داشـته باشـند کـه پیـشرفت در یادگیری آن ها را نشان می دهد و از راهبردهـای شـناختی (مثـل راهبردهـای پـردازش عمیـق ) استفاده می کنند در مقابل ، اگر آن ها گرایش داشته باشند که برتری خود را نسبت به دیگـران در مواردی مانند رتبه یا نمره در تکالیف آموزشی اثبات کنند، نظارت و کنتـرل پـردازش از لحـاظ کیفیت متفاوت است ؛ به این دلیل که آن ها به نمره و عملکرد دیگران توجـه داشـته و بـر ایـن سعی دارند که انگیزش و شناخت خود را برای اثبات برتر بودن تنظیم کنند (به نقل از بوکـارتز و همکاران ،٢٠٠٠).
Vrugt نتایج پژوهش هـای متعـددی نـشان داده اسـت کـه اتخـاذ اهـداف گـرایش بـه تـسلط بـا خودکارآمدی و ادراک شایستگی دانـش آمـوزان رابطـه دارد (آمـس ، ١٩٩٢؛ کـاپلان و میجلـی ، ١٩٩٧؛ میدلتون و میجلی ،١٩٩٧؛ پینتریچ و دی گروت ، ١٩٩٠؛ پینتریچ و گارسیا،١٩٩١؛ پینتریچ و همکاران ،١٩٩٣؛ ثورکیلدسون و نیکولاس ،١٩٩٨) اگرچه همة ایـن پـژوهش هـا بـر اهـداف گرایش به تسلط و نه اهداف اجتناب از تسلط متمرکز بودند، ولی می توان پـیش بینـی کـرد کـه اجتناب از تسلط (تمرکز بر اشتباه نکردن )،نسبت به گرایش به تسلط اضطراب بـالاتری ایجـاد می کند؛ به علاوه علاقه و خودکارآمدی می تواند پایین باشد.
The differential impact of extrinsic and mastery goal orientation on males' self regulated learning.
Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement, Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.