چکیده:
هدف این پژوهش ، طراحی ، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای «فارسی بخوانیم و بنویسیم » دورة ابتدایی است . برای تحقق هدف فوق از روش پژوهش کتابخانه ای ، سنتزپژوهی (پژوهش تلفیقی ) و اعتبارسنجی میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتاب های فارسی «بخوانیم و بنویسیم » پایه های سوم تا پنجم ابتدایی و کلیه متخصصان حوزه زبان آموزی ، برنامه ریزی درسی و معلمان دورة ابتدایی بود که از آن میان کتب هرسه پایه و ٦ متخصص زبان آموزی و برنامه ریزی درسی و ٢٤ معلم دورة ابتدایی از منطقه ٦ شهر تهران به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از ابزارهای برگه های خلاصه اطلاعات و پرسش نامه (با روایی م وتحایی و پایایی٠/٧١) استفاده شد و تحلیل داده ها نیز براساس تکنیک های آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی ، نمودار و درصدگیری ) و آزمون استنباطی کالموگروف و اسمیرنوف و با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. براساس نتایج پژوهش ، ابتدا الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های سوم تا پنجم ابتدایی طراحی و تدوین شد، سپس این الگو دراختیار متخصصان زبان آموزی و برنامه ریزی درسی و معلمان قرار گرفت و در پایان ، الگوی اولیه براساس نظرات متخصصان اصلاح و الگوی راهنمای نهایی تدوین شد.
خلاصه ماشینی:
" آموزش مستقیم درس جدید توسط معم ل و خواندن شریکی درس جدید توسط دانش آموزان تهیه لیست ل اغت مم ه درس جدید و یادگیری آن ها انجام فعالیت های «بنویسیم » درس جدید و اجرای فرایند نوشتن - بازنگری- ویرایش درباره ف اعلیت های «بنویسیم » تشکیل تیم های تخص ی بخوانیم ، بررسی هر بخش از درس بخوانیم توسط هر تیم تخص ی و بازگویی نتایج تیم های تخص ی به اعضای گروه خود انت اخب داستان مرتبط با درس ، تعیین اهداف خواندن داستان شامل معرفی واژه های جدید، مرور واژه های قدیمی، بحث درباره داستان بعد از خواندن آن توسط دانش آموزان ، خواندن داستان (شریکی و انفرادی)، بحث درباره مسه لئ داستان ، پیش بینی راه حل های آن ، دستور زبان ، ایده های مهم ، نتیجه گیری و تفسیر است اعره های زبانی داستان ، بازگویی داستان ، تعیین لیست ل اغت جدید داستان و یادداشت برداری آن ها و نوشتن پایانی م افت وت برای داستان مهارت های پایانی ارائۀ م ه لئس و تکلیف شب ، برگزاری آزمون های روزانه (کوتاه و انفرادی) و دادن امتیاز، برگزاری آزمون های ه یگتف و امتیازدهی و ج ع م امتیازات گروه درآزمون های کوتاه و ه یگتف و اعطای گواهی به گروه های حائز حد معیار نتیجه گیری تغییر و ب وبه د برنامه های درسی مدارس ه وماره مدنظر برنامه ریزان درسی و دست اندرکاران آموزشی بوده و تلاش های م دعت دی در این زمینه انجام گرفته است ."