چکیده:
ﻳﻜﻲ از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﻣﺒﻬﻢ در ﻛﺘﺎﺑﻬﺎی ﺗـﺎرﻳﺦ ادﺑﻴـﺎت اﻳـﺮان، ﺳـﺮآﻏﺎز و ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ﺳﺒﻚ ﻫﻨﺪی اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻘﻘﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﭘﺮداﺧﺘـﻪاﻧـﺪ از 34 ﻓﺮاواﻧﻲ دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺣﻜﺎﻳﺖ دارد. ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺤﻘﻘﺎن اﻳﻦ ﺳـﺒﻚ را ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻧـﺎﮔﺰﻳﺮ ﺳﻴﺮ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺷﻌﺮ ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺴﺘﻪ، ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﺳﺒﻚ را در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻋﻮاﻣﻠﻲ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ و ﻣﺤﻴﻂ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی آن ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮدهاﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮاﻧﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ رﻳـﺸﻪﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 02، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 7831 اﻳﻦ ﺳﺒﻚ را ﻧﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻳﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ﺑﻠﻜﻪ در ﺷﻌﺮ ﺷـﺎﻋﺮان ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﺮدهاﻧﺪ. اﻳﻦ دﺳﺘﻪ از ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻏﺎﻟﺒﺎ از ﺷـﺎﻋﺮاﻧﻲ ﭼـﻮن ﺧﺎﻗـﺎﻧﻲ، ﺣـﺎﻓﻆ، وﺣﺸﻲ ﺑﺎﻓﻘﻲ و... ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺎﻳﻪﮔﺬار اﻳﻦ ﺳﺒﻚ ﻧﺎم ﺑﺮدهاﻧﺪ؛ اﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴـﺖ ﻗﺒـﻮل ﻋﺎم ﻧﻴﺎﻓﺘﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﻳﻲ اﺳﺖ. واﻗﻌﻴﺖ اﻳﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺳـﺒﻜﻲ ﺑـﻪ ﮔـﺴﺘﺮدﮔﻲ ﺳﺒﻚ ﻫﻨﺪی را ﻧﻤﻲﺗﻮان و ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺷﻌﺮ ﻳﻚ ﺷﺎﻋﺮ داﻧـﺴﺖ، ﺑﻠﻜـﻪ ﺑﺎﻳـﺪ از ﻣﻴﺰان و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری اﻳﻦ ﺷﺎﻋﺮان ﺑﺮ اﻳﻦ ﺳﺒﻚ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ و اﻳﻦ ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ : 42/6/7831 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 4/9/6831 ∗ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺎزﻧﺪران اﻣﺮ ﻧﻴﺰ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﺳﺘﻔﺎده از روﺷﻲ ﺗﺎزه، ﻳﻌﻨﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا اﻧﺠﺎم ﺷﺪﻧﻲ اﺳﺖ.در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻴﺰ ﻛﻮﺷﻴﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﺷﻌﺮ ﭼﻬـﺎر ﺷـﺎﻋﺮ ﭘﻴـﺸﮕﺎمﺳﺒﻚ ﻫﻨﺪی ﻳﻌﻨـﻲ ﺧﺎﻗـﺎﻧﻲ، ﺣـﺎﻓﻆ، وﺣـﺸﻲ ﺑـﺎﻓﻘﻲ و ﺑﺎﺑـﺎ ﻓﻐـﺎﻧﻲ ﻣﻴـﺰان و ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری آﻧﺎن ﺑﺮ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی ﺳﺒﻚ ﻫﻨﺪی ﻧﺸﺎن داده ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
" ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎر02،ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 7831 ﺧﺎﻗﺎﻧﻲ ﭘﺎر دوﺳﺖ و اﻣﺴﺎل آﺷﻨﺎ ﺑﻮدن، ﺧﻮدﺑﻪﺧﻮدی، ﺳﮓ ﺟﺎن، ﻛﺎر ﺑﺎﻻ ﻧﮕﺮﻓﺘﻦ، ﺳﮓ ﺟﮕﺮ، ﻗﺎﺑﻞ ﭼﻴﺰی ﺑﻮدن، ﺑﺰرگ دل، از ﻛﺠﺎ ﺑﺮ داﺷﺘﻪ، ﺧﻮاب ﺑﺪ دﻳﺪن، ﺑﺪ رﻧﮓ ﺷﺪن، ﺳﻴﻪ ﺷﺪن، ﻛﺎر ﻛﺎر ﺗﻮﺳﺖ، رﺣﻢ ﻛﻦ رﺣﻢ، دﺳﺖ دﺳﺖ ﺗﻮﺳﺖ، ﻟﻄﻒ ﻛﻦ ﻟﻄﻒ، ﻳﻚ ﻳﻚ ﮔﻔﺘﻦ، ﺳﮕﺠﺎﻧﻲ، دﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﻫﻤﻜﺎﺳﻪ، ﺳﺮ دزدﻳﺪن، ﺳﮓ دل، ﺳﮕﻲ ﻛﺮدن، ﭼﻴﺰی ﺑﻪ دﻧﺪان ﻧﺒﻮدن، ﺟﺎن ﻛﻨﺪن، ﺑﺎ ﺗﻮ ﻗﺮار ﻣﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻳﻜﺴﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ ﺑﺮدن، ﭼﻪ ﺗﻮﻗﻊ داری، ﭼﻨﺪ و ﭼﻨﺪ، زﺧﻮد ﻳﻜﺴﻮ ﺷﺪن، ﻣﺜﻠﺶ را ﻧﺪﻳﺪﺳﺖ، ﭼﻪ ﻛﺎرم ﺑﺎ ﻛﺲ، ﻣﺸﻐﻮل ﻛﺎر ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻢ، ﭼﻬﺎ رود، در دﻳﺪه ﺣﻴﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻦ، ﺟﻬﺎن ﺳﻴﺎه ﺷﺪن ﺑﺎﺑﺎ ﻓﻐﺎﻧﻲ ﮔﺮد ﮔﺮﻓﺖ، ﺳﺮ ﺑﻪ دﻳﻮار زدن، ﭼﻪ ﻛﺴﻴﻢ ﻣﺎ، ﺧﺎﻧﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ، ﻗﺪم رﻧﺠﻪ ﻛﻦ، دل آب ﺷﺪن، ﻫﺰار ﺗﻨﺪی ﺧﻮ، ﺳﻨﮓ ﺑﻪ ﻛﺎﺳﻪ زدن، ﻛﺞ ﻛﻼﻫﺎن، ﭼﺸﻢ ﺑﺎزﺗﺮ )ردﻳﻒ ﺷﻌﺮ(، ﺧﺮاب ﭼﻴﺰی ﺑﻮدن، از ﮔﻮش ﭘﻨﺒﻪ در آوردن، داﻣﻦ رﻧﮓ ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﻧﻨﺸﺴﺘﻪ ﮔﺮد ﺑﺮ دل، ﺑﻮی ﻛﺒﺎب، زﺑﺎن ﺑﻴﺮون ﻛﺮدن، ﺧﻼص از ﻏﻢ، ﺧﻼص ﻛﺮدن)ردﻳﻒ ﺷﻌﺮ( ﮔﺮد ﻟﺐ، دود ﭼﺮاغ ﺧﻮردن، ﺳﻨﮓ ﺑﺮ ﺳﺮ زدن، ﻛﺒﺎﺑﻲ ﺑﺪﻳﻦ ﻧﻤﻚ، در آﺳﺘﻴﻦ ﻧﻤﻚ داﺷﺘﻦ، ﺟﮕﺮ ﻛﺴﻲ را ﻛﺒﺎب ﻛﺮدن، ﺑﺨﺖ ﺷﻮر، ﺑﺮ ﺳﻮاد دﻳﺪن ﻧﻤﻚ زدن، ﺑﺎ ﻓﺮاق ﺑﺎل ﻛﺸﺘﻦ، درد ﺟﮕﺮ ﭼﺎک، دل ﺧﻮدﻛﺎره، ﭼﻮن ﺷﻴﺮ و ﺷﻜﺮ ﺷﺪن، دﻟﻢ ﻣﻲﺳﻮزد، دروﻧﻢ داغ ﺷﺪ، زﻫﺮه از ﺑﻴﻢ آب ﺷﺪن، ﭼﻮن آب ﺑﻪ ﺟﮕﺮ ﻓﺮو رﻓﺖ، ﻳﻚ ﻗﻄﺮه ﺧﻮن ﮔﺮم، زﻫﺮ ﭼﺸﻢ، روی ﮔﺮم، وﻗﺖ ﺗﻜﻠﻢ، ﺳﺮﮔﺮم ﺟﻠﻮه ﺑﻮدن، ﺧﺮاب ﻧﻈﺎره ﺑﻮدن، ﭼﺎک ﺟﮕﺮ، ﺣﺒﺲ ﺑﻮدن، ﻛﻢ ﺑﻮده، ﻣﺮدم از رﺷﻚ ﻏﻴﺮ، زﺑﺎن ﭼﺮب وﺣﺸﻲ ﺑﺎﻓﻘﻲ رو داد ﮔﺮﻳﻪ ﺑﻴﺨﻮد، ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮدن، ﭘﺎﺷﻴﺪ ﻧﻤﻚ، ﺑﺪی دﻳﺪن، ﺑﻪ ﻣﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎن ﻧﺸﻮی، ﺟﺎ ﺑﺮ در ﺟﺎﻳﻲ ﺑﻮدن، ﻧﻘﺎب ﻛﺸﻴﺪن، ﮔﺮم ﻫﻤﺼﺤﺒﺘﻲ ﺑﻮدن، زﻳﺮ ﭘﺎی ﺧﻮد ﻧﮕﺎه ﻛﺮدن، ﻣﻲﺳﻮزد ز ﺗﻮ، ﭼﺎک در ﭼﺎﻛﺶ ﻓﻜﻦ، ﺟﺎ ﻧﺒﻮدن، ﺟﺎی ﺧﻮد را ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ، ﭘﺮ ﻋﺮﺑﺪه، از ﺟﺎ رﻓﺘﻦ، ﺑﻨﺎزم ﺣﻮﺻﻠﻪ، ﺧﻨﺪه ﺑﺮ ﺧﻮد آﻣﺪن، از ﻛﺴﻲ ﺑﺎور ﻧﺪاﺷﺘﻦ، ﻃﺮﻓﻪ ی ﻋﺰﻳﺰ، ﻫﻢ ﭼﺸﻤﻲ ﻛﺮدن، ﺑﺮ ﺳﺮ ﻛﺴﻲ ﭘﻴﺎﻟﻪ ﺷﻜﺴﺘﻦ، ﮔﺮم ﮔﺮدﻳﺪن، ﻣﺸﻘﺖ راه، ﺷﻮق ﻏﺎﻟﺐ ﺑﻮدن، ﺟﺎ ﻛﺮدهای، ﺟﺎﻧﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﻣﻴﺎن، ﭘﻬﻠﻮ ﻣﻲﻧﻬﺪ، ﻋﺮض ﺑﻼ ﻛﺮدی، ﺳﻨﮕﻴﻦ ﮔﻮش ﺑﻮدن، ﻣﺜﻞ ﺷﻴﺮ و ﺷﻜﺮ ﺑﻮدن، ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮ روزﮔﺎر ﻛﺴﻲ ﻛﺮدن، رﻓﺘﻦ ﻛﺎر از دﺳﺖ، ﺳﺮت ﮔﺮدم، ﻣﻠﺘﻔﺖ ﺳﻼم ﻛﺴﻲ ﻧﺸﺪن، ﺑﻲﺿﺮورت رﻓﺘﻦ، ﺳﻨﮓ ﺳﻴﺎه ﺷﺪن، ﺟﮕﺮ ﺧﻮردن، ﮔﺮم و ﺳﺮد ﺟﻬﺎن ﻧﺪﻳﺪن، آب و رﻧﮓ ﻛﺴﻲ ﻛﻢ ﺷﺪن، در ﺗﻪ ﭘﺎ رﻳﺨﺘﻦ، آﺗﺶ ﻛﺴﻲ ﮔﺮم ﺷﺪن، ﺟﻤﻠﻪ اﺟﺰاء، ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴﺘﻲ، ﺑﻪ ﻣﻴﺎن دو ﻛﺲ آﻣﺪن ﭘﺲ از ﺑﻴﺮون ﻛﺸﻴﺪن اﺷﻌﺎری ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻛﻮﭼﻪ در آﻧﻬﺎ دﻳﺪه ﻣﻲﺷﺪ و دﻗﺖ در ﺑﺴﺎﻣﺪ آﻧﻬﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﺎﻗﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﺪﻳﻤﻲﺗﺮﻳﻦ ﺷﺎﻋﺮ اﻳﻦ ﮔﺮوه از اﻳﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭼﻪ در ﻗﺼﺎﻳﺪ و ﭼﻪ در ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺧﻮﻳﺶ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻘﺪار اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮده اﺳﺖ 05 ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ ﻟﺤﻦ او در ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻛﻮﭼﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ دارد ﺗﺎ در ﻗﺼﺎﻳﺪش."