چکیده:
ﺳﻨﺎﻳﻲ در آﺛﺎر ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ اﻗﺘﻀﺎی ﺳﺨﻦ آﻳﺎﺗﻲ از ﻛﻼم اﷲ ﻣﺠﻴﺪ را ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮده اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ او ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺎرﻓﺎن دﻳﮕﺮ ﺑﻴﺶ ﭘﻴﺶ از اﻳﻨﻜﻪ در ﭘﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ آﻳﻪ ﺑﺎﺷﺪ در ﺻﺪد ﺑﻴﺎن دﻳﺪﮔﺎه ﺧﻮﻳﺶ اﺳﺖ و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد ﺗﻔﺴﻴﺮ او ﺑﺎ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ دﻳﮕﺮان ﺗﻔﺎوت دارد و از ﻧﻜﺘﻪﺳﻨﺠﻴﻬﺎی دﻗﻴﻖ و ﺗﺼﻮﻳﺮﺳﺎزﻳﻬﺎی ﺑﺪﻳﻊ ﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ ﻛﻪ ارزش ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ و ادﺑﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﻪ آن ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. 55 در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﺑﺘﺪا دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎی ﺗﻔﺴﻴﺮی ﺳﻨﺎﻳﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻮع آﻧﻬﺎ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی، و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻧﻬﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺖ، ﻧﻈﺮ ﺳﻨﺎﻳﻲ درﺑﺎره آﻳﺎتﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎره 22، زﻣﺴﺘﺎن7831 ﺗﻮﺣﻴﺪی و ﻣﻮارد ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن ﺑﻴﺎن ﺷﺪه، و ﺳﭙﺲ ﺗﻔﺴﻴﺮ آﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان و ﺑﻮﻳﮋه ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻛﺮم)ص(، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ. ﺑﻌﺪ از آن ﺗﻔﺴﻴﺮ آﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ دﻳﮕﺮی از ﻗﺒﻴﻞ آﻓﺮﻳﻨﺶ اﻧﺴﺎن، ﻛﺮاﻣﺖ، اﻣﺎﻧﺖ، ﺗﻮﺑﻪ، ﻗﻀﺎ و ﻗﺪر، ﺑﺮرﺳﻲ ﮔﺮدﻳﺪه ودر ﻫﻤﻪ ﻣﻮارد، ﻧﻈﺮ وی ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﻋﺎرﻓﺎن دﻳﮕﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ج1، ص077؛ ﺳﻤﻌﺎﻧﻲ؛ 8631: ص552( ﺑﻮدن، روﺷﻦ ﻛﺮدن ﻣﻌﻨﻲ، )رازی، 8931ق: ج2، ص811( و راه ﻳﺎﻓﺘﻦ اﻳﻤﺎن ﺑﻪ آن )ﻣﻘﺎﺗﻞ، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از: ﻧﻮﻳﺎ؛ 3731: ص 7( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮدهاﻧﺪ و در ﺳﺎﻳﺮ آﺛﺎر ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ آن را ﻋﻨﺎﻳﺖ ازﻟﻲ )ﺟﺎم، 8631: ص 532( و دﺳﺖ ﺷﺴﺘﻦ از ﻋﻼﺋﻖ دﻧﻴﻮی )ﻋﻴﻦ اﻟﻘﻀﺎت؛ 0731: ص 46-56( ﺑﺮای ﻛﺴﺐ ﻣﻌﺮﻓﺖ و ﮔﺸﻮدن )ﻣﻮﻟﻮی؛ 9631: دﻓﺘﺮ 5، از ﺑﻴﺖ 8422 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ(، و ﻧﻴﺰ اﻟﻬﻲ ﺑﻮدن داﻧﺶ آن ﺣﻀﺮت )ﻋﻄﺎر، 6531: ص 82( و ﻣﻌﺪن ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺷﺪن آن )ﺗﺴﺘﺮی، 6002، ص95، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از: ﻣﺸﺮف؛ 2831: ص 352( ﺗﺄوﻳﻞ ﻛﺮدهاﻧﺪ و در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد، ﻣﺤﻮ ﺷﺪن در ﺣﻖ و ﻣﺮاد ﺑﻮدن ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ و ﻋﺪم اﺛﺒﺎت وﺟﻮد ﺑﺮای آن ﺣﻀﺮت ﺑﻪ ﺧﻼف ﻣﻮﺳﻲ )ع(، ﻛﻪ ﺑﺮای ﺧﻮد اﺛﺒﺎت وﺟﻮد ﻛﺮد، )ﻗﺸﻴﺮی؛ 1631: ص 513( ﺳﺒﺐ ﮔﺸﺎدﮔﻲ ﺳﻴﻨﻪ و ﻛﺴﺐ 46 ﺑﺼﻴﺮت )ﻫﺠﻮﻳﺮی؛ 6331: ص 64( و ﻗﺪرت ﻛﺸﻒ رﻣﺰ )ﻣﻮﻟﻮی ؛ 2631:، ص 211-311( و ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪن ﻧﻮر او ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻫﻢ آن را ﺑﺮﻧﺘﺎﺑﺪ )ﻣﻮﻟﻮی؛ 9631: دﻓﺘﺮ 6، از ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎره22، زﻣﺴﺘﺎن 7831 ﺑﻴﺖ 0682ﺑﻪ ﺑﻌﺪ( ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻛﺮدهاﻧﺪ ﻛﻪ اﺷﺎرة آﻧﺎن ﺑﻪ رﻣﺰی از رﻣﻮز آﻳﻪ اﺳﺖ."