چکیده:
ﻛﺘﺎب ﺗﺎرﻳﺨﻲ- ادﺑﻲ »ﺗﺎج اﻟﻤĤﺛﺮ« ﻳﻜﻲ از ﻛﻬﻨﺘﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎرﻳﺦ ﻏﻮرﻳﺎن اﺳﺖ ﻛـﻪ ﻣﺆﻟـﻒ741 آن ﺧﻮد در دﺳﺘﮕﺎه ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻮرﻳﺎن ﻫﻨﺪ ﻣﻲزﻳﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺗﺎج اﻟﻤĤﺛﺮ، ﻛـﻪ در ﺳـﺎل 206 ﻫﺠﺮی ﻗﻤﺮی ﺑﻪ رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺮﻳﺮ درآﻣﺪه، اﻓﺰون ﺑﺮ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺎرﻳﺨﻲ از اﻫﻤﻴﺖ ادﺑﻲ ﺑـﺴﻴﺎریﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎره 32، ﺑﻬﺎر8831 ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻛﺘﺎب ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮﻳﻬـﺎی ﻓـﺮاوان از ﺻـﻨﺎﻳﻊ ادﺑـﻲ و اﺳﺘـﺸﻬﺎدﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر ﺑﻪ اﺷﻌﺎر ﺗﺎزی و ﭘﺎرﺳﻲ از ﻛﺘﺎﺑﻬﺎی ﭘﻴﺸﺮو ﻧﺜﺮ ﻓﻨﻲ ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣـﻲرود و ﺑـﻪ ﻧﻮﺑﺔ ﺧﻮد در آﺛﺎر ﭘﺲ از ﺧـﻮد ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻗﺎﺑـﻞ ﺗـﻮﺟﻬﻲ داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ. ﻣﺘﺄﺳـﻔﺎﻧﻪ ﺑـﺎ وﺟـﻮد وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد اﻳﻦ ﻛﺘﺎب ﺗﺎرﻳﺨﻲ- ادﺑﻲ ﻛﻬﻦ، ﺗﺎج اﻟﻤĤﺛﺮ ﺗﺎﻛﻨﻮن در اﻳـﺮان ﺑـﻪ ﭼﺎپ ﻧﺮﺳﻴﺪه و ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﺴﺘﻘﻠﻲ ﻧﻴﺰ درﺑﺎرة اﻳﻦ ﻛﺘﺎب و ﻧﻮﻳﺴﻨﺪة آن اﻧﺠﺎم ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﻛﻮﺷﺶ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ آن ﺑﻮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ دﻳﺪی ﺗﺤﻠﻴﻠـﻲ و اﻧﺘﻘﺎدی وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی اﻳﻦ ﻛﺘﺎب را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﻨﺪ، ﻃﺮﺣﻲ از زﻧﺪﮔﻴﻨﺎﻣـﺔ ﻣﺆﻟـﻒ ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 42/3/8831 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 81/9/7831 ∗ داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن ∗∗ داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎنرا ﻧﻴﺰ - ﻛﻪ در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﺎﻗﺺ و ﻣﻐﺸﻮش اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ- ﺑﻪ دﺳﺖ دﻫﻨﺪ و ﺑـﻪﺳﺆاﻻﺗﻲ در زﻣﻴﻨﺔ ﺑﺮﺧﻲ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻧﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ زﻧـﺪﮔﻲ او ﭼﻮﻧـﺎن ﻣـﺬﻫﺐ و ﺗـﺼﻮف وی ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
" ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺳﺒﻚ و اﺳﻠﻮب و زﻳﺒﺎﻳﻲﺷﻨﺎﺳﻲ اﻳﻦ ﻛﺘﺎب ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﺑـﺮ آﺛـﺎر ﭘـﺲ از ﺧﻮد ﺑﺪون اﺛﺮ ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ و ای ﺑﺴﺎ رﮔﻪﻫﺎﻳﻲ از اﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ در ﺑﺮﺧﻲ از ﻛﺘﺎﺑﻬﺎی درﺟﻪ اول و دوم ادب ﻓﺎرﺳﻲ ﻗﺎﺑﻞ ردﻳـﺎﺑﻲ ﺑﺎﺷـﺪ؛ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺷـﺎﻳﺪ ﻳﻜـﻲ ﻛﺘـﺎب ﺧﻮاﺟـﻪ 761 ﻛﻤﺎلاﻟﺪﻳﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﺧﻮارزﻣﻲ، ﺟﻮاﻫﺮ اﻻﺳﺮار و زواﻫﺮ اﻻﻧﻮار در ﺷـﺮح ﻣﺜﻨـﻮی ﻣﻮﻟـﻮی، ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺳﺪه ﻧﻬﻢ ﻫﺠﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﮕﺎرﻧﺪه آن در ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻣﺨﺘﺼﺮ اﺛﺮ ﺑﻪ ﻧﻘـﻞ ﺗﻌـﺪادی از ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل6، ﺷﻤﺎره32،ﺑﻬﺎر 8831 اﺑﻴﺎت و ﻋﺒﺎرات ﻣﻨﺪرج در ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺗﺎج اﻟﻤĤﺛﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ: ﺟﻮاﻫﺮاﻻﺳﺮار ﺗﺎجاﻟﻤﺄﺛﺮ و از ﺧﺰاﻧﻪ اﻋﻄﻲ ﻛﻞﱠ ﺷﻲء ﺧﻠﻘﻪ] ﻃـﻪ/ 05[، و ﺑﻪ ﻋﻄﻴﻪ ﻣﻮاﻓﻘﺖ ازدواج و ﺳـﺎزﮔﺎری اﻣﺘ ـﺰاج، ﻣﻴ ـﺎن ارﻛ ـﺎن ﻣﺨﺘﻠﻔ ـﺔ اﻟﻄﺒ ـﺎﻳﻊ، ـ ـ ـ ـ ـ ﻫﺮ ﻳﻚ از آﺣﺎد ﻛﺎﻳﻨﺎت و اﻓﺮاد ﻣﻤﻜﻨـﺎت ﺑـﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑـﺪاﻳﻊ ﺻـﻨﺎﻳﻊ ﻛـﻪ وداﻳـﻊ ﺧﻠﻌﺖ ﺻﻮرﺗﻲ ﻣﺨـﺼﻮص ﻛـﺮد و از ﺟﺎﻣـﻪ ﻋ ـﺎﻟﻢ اﻋﻴ ـﺎن ﺛﺎﺑ ـﺖ ﻋﻠﻤﻴ ـﻪاﻧ ـﺪ، ﻫﻮﻳ ـﺪا ـ ــ ـ ـ ـ ﺧﺎﻧﻪ ﻓﻴﺾ ﻓﻀﻞ و اﻓﻀﺎل، ﺑﻪ ﻟﺒﺎس ﻛﺮاﻣﺘﻲ و ﺳﺎﺧﺖ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻧﻮﻋﻲ از ﺧﺰاﻧﻪ ا اﻋﻄﻲ ﻛﻞﱠ ﻛﺴﻮت ﻋﻄﻴﺘﻲ ﺑﻴﺎراﺳﺖ و ﺑﻪ ﻛﻤـﺎل ﻗـﺪرت، ﺷﻲء ﺧﻠﻘﻪ] ﻃﻪ/ 05[ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ اﺳﺘﻌﺪاد روح ﻟﻄﻴﻒ را ﺑﺎ ﺟﺴﻢ ﻛﺜﻴـﻒ ﭘﻴﻮﻧـﺪ داد و از و اﻧﺪازه اﺳﺘﺤﻘﺎق ﺧـﻮﻳﺶ، ﺑـﻪ ﺧﻠﻌـﺖ اﻣﺘــﺰاج و ازدواج اﻳــﻦ دو ﮔــﻮﻫﺮ ﻋﻠــﻮی و ﺻﻮرﺗﻲ و ﺑﻪ ﻛﺴﻮت ﻛﺮاﻣﺘﻲ ﻣﺨﺼﻮص ﺳﻔﻠﻲ، ﺣﻘﻴﻘﺖ آدﻣﻴﺰاد را ﻛﻪ ﺑﺮ اﻃﻼق اﺷﺮف ﮔﺸﺖ و ﻧـﻮع اﻧـﺴﺎن را ﻛـﻪ ﻧـﻮر دﻳـﺪه و اﻓﻀﻞ ﻣﻮﺟﻮدات اﺳﺖ و ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﺷـﺮاق ﺑﻴﻨﺶ و ﺷﻤﻊ ﺳﺮاﭼﻪ آﻓﺮﻳﻨﺶ اﺳـﺖ، از ﻧﻮر ﻋﻘﻞ، زﺑﺪه و ﺧﻼﺻﻪ اﻛﺜـﺮ آﻓـﺮﻳﻨﺶ ﻛـﻪ ﺟﻤﻠﻪ آن ﻃﺒﻘﻪ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ و رﻗﻢ وﻓﻀﱠﻠﻨﺎﻫﻢ وﻓـﻀﱠﻠﻨﺎﻫﻢ ﻋﻠـﻲ ﻛﺜﻴـﺮ ﻣﻤـﻦ ﺧﻠﻘﻨـﺎ ﺗﻔـﻀﻴﻼ ــ ـ ـ ﻋﻠﻲ ﻛﺜﻴﺮ ﻣﻤﻦ ﺧﻠﻘﻨﺎ ﺗﻔﻀﻴﻼ ]اﺳﺮاء/07[ ]اﺳﺮاء/07[ ﭘﻴﺪا آورد."