چکیده:
تربیت یکی از مقاصد وجودی انسان و امری ضروری برای حیات جامعه است که درجه رشد و تحول هر جامعه را نشان می دهد؛ اما از آنجایی که شرایط و ویژگی های تربیتی در مراحل مختلف زندگی کاملا متفاوت است و به میزان رشد و کیفیت هر مرحله بستگی دارد از این جهت بحث از مراحل تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است. در نگارش این مقاله، سعی شده است ابتدا مقدمات لازم یعنی، تعریف دو مفهوم اساسی مقاله، مرحله و تربیت فراهم گردد، آنگاه بر پایه این مقدمات مراحل تربیت را از دو نظر که یکی مربوط به قبل از تولد (مرحله جنینی) و دیگری مربوط به بعد از تولد (مراحل کودکی، نوجوانی و...) است به تصویر کشانده شود. ضمن بررسی مراحل گوناگون تربیت، این نتیجه حاصل شد که اگر به فرایند تربیت که امری پیوسته و همیشگی است، از دوران کودکی و حتی پیش از آن توجه شود، بر سایر مراحل تربیت اثر می گذارد و تاکید آموزه های دینی و روان شناسی بر دوران کودکی، به این معنا نیست که جریان تربیت انسان، تنها محدود به این دوره است، بلکه پرورش و تربیت انسان در سراسر عمر او تداوم دارد و امکان تحول و سازندگی نیز همواره وجود دارد. این مقاله به روش کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی و با بهره گیری از کتب تفسیری، تربیتی و روان شناسی ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
مراحل تربیت از دیدگاه قرآن ، سنت و علم روانشناسی تاریخ دریافت : ٩١/١١/٢٦ تاریخ پذیرش : ٩٢/١/٢٣ دکتر جمال فرزندوحی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه رازی طاهره حیدر نژاد؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث چکیده تربیت یکی از مقاصد وجودی انسان و امری ضروری برای حیات جامعه است که درجه رشد و تحول هر جامعه را نشان میدهد؛ اما از آنجایی که شرایط و ویژگیهای تربیتی در مراحل مختلف زندگی کاملا متفاوت است و به میزان رشد و کیفیت هر مرحله بستگی دارد از این جهت بحث از مراحل تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است ، در این نوشتار، ابتدا تعریف دو مفهوم اساسی مقاله یعنی، مرحله و تربیت ارائه شده ، آنگاه بر پایه این مقدمات ، مراحل تربیت از دو نظر که یکی مربوط به قبل از تولد (مرحله جنینی) و دیگری مربوط به بعد از تولد (مراحل کودکی، نوجوانی و...
ضمن بررسی مراحل گوناگون تربیت ، این نتیجه حاصل شد که اگر به فرایند تربیت که امری پیوسته و همیشگی است ، از دوران کودکی و حتی پیش از آن توجه شود، بر سایر مراحل تربیت اثر میگذارد و تأکید آموزه های دینی و روان شناسی بر دوران کودکی، به این معنا نیست که جریان تربیت انسان ، تنها محدود به این دوره است ، بلکه پرورش و تربیت انسان در سراسر عمر او تداوم و امکان تحول و سازندگی نیز همواره وجود دارد.
انسان از دیدگاه قرآن موجودی درحال رشد است که در دوران زندگی خود نیز از مراحل و دوره های مشخص تربیتی عبور میکند.