چکیده:
طی دهه های اخیر، «هوش عاطفی» به طور فزاینده ای مورد توجه مدیران و نظریه پردازان سازمانی قرار گرفته است، به طوری که تحقیقات بسیاری در زمینه شناخت عوامل موثر برآن و هم چنین نتایج حاصل از تاثیرگذاری این مفهوم جدید بر نگرش ، رفتار و عملکرد رهبران و پیروان در محیط های سازمانی، انجام شده است . از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی «تاثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان» و با لحاظ کردن«تعهد عاطفی» به عنوان متغیر میانجی یا واسطه انجام شده است . بدین منظور پرسش نامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، در میان نمونه ای متشکل از 154 نفر از کارکنان رده ی تخصصی بانک ملت، توزیع شد.
روش تحقیق حاضر ، پیمایشی – هم بستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از مدل تحقیق نشان داد، هوش عاطفی می تواند طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده، بر رفتار شهروندی کارکنان این بانک تاثیر گذارد. درپایان، به منظور بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق «بالابردن سطح توانمندی های هوش عاطفی»، پیشنهاداتی برای مدیران منابع انسانی ارائه شده است.
This paper is an investigation to identify the effect of emotional intelligence on employees' organizational citizenship behavior (OCB)، and Considers Affective commitment as mediating variable.
This study was guided to measure the mentioned variables through survey and correlation research method. For this reason a sample of 154 expert employees of Mellat Bank was examined.The research is based on structural equation modeling.
The findings of this research show the effect of emotional intelligence on affective commitment، and also they showed its effect on bank's organizational citizenship behavior. The authors interpreted the findings from the viewpoint of improving organizational citizenship behavior through increasing the competency level of emotional intelligence and organizational commitment.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیرگذاری هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با لحاظ کردن نقش تعهد عاطفی (مطالعۀ موردی بانک ملت ) چکیده طی دهه های اخیر، "هوش عاطفی" به طور فزاینده ای مورد توجه مدیران و نظریه پردازان سازمانی قرار گرفته است ، به طوریکه تحقیقات بسیاری در زمینۀ شناخت عوامل مـؤثر بـرآن و هـم چنـین نتـایج حاصل از تأثیرگذاری این مفهوم جدید بر نگرش ، رفتار و عملکرد رهبـران و پیـروان در محـیط هـای سازمانی، انجام شده است .
نتایج مطالعات اخیر در این زمینه نشان داده است ، احسـاس همـدلی درون سـازمانی کارکنان برای انجام بهتر امور و تحقیق رسالت سازمان ، مسـائلی نیسـتند کـه بتـوان از طریـق مباحـث نظـری بـدان هـا پرداخـت ، بلکـه نیازمنـد "هـوش برتـر" اسـت کـه هـم چنـین ، [٢٠٠٢ ,Brooks &Brown ] "هـوش بـین فـردی" و هـم "هـوش درون فردی" را شامل میشود رولن شناسـان معتقدنـد: " هـوش عـاطفی" بـه انـدازة "بهـره هوشی" (هوش شناختی) اهمیت دارد و میتواند در پیش بینـی موفقیـت شـغلی افـراد سهیم باشد[٢٠٠٠ ,Grandey].
Bolon با عنایت به این که در بررسی تحقیقات گذشته - نه در داخل و نه در خارج از کشور- مطالعۀ رابطۀ سه متغیرهوش عاطفی ، تعهد عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی به طور هم زمان مشاهده نشد با توجه به تعاریف ارائه شده ، مدل مفهومی نمودار ١ برای نحوة تأثیر گذاری متغیرهای یادشده ارائه میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیات تحقیق : با توجه به پیشینه تحقیق و هم چنین مدل مفهومی ارائه شده ، حداقل فرضیات زیر در نظر گرفته می شود: فرضیۀ اصلی : هوش عاطفی از طریق تاثیر گذاری برتعهد عاطفی، بر بروز رفتار شهروندی از سوی کارکنان ، اثر مثبت معنی داری دارد.