خلاصه ماشینی:
"سؤالهایی که در این زمینه میتوان مطرح کرد، عبارتند از اینکه: چگونه تعاونی ها با جریان جهانی شدن میتوانند کنار بیایند؟ آیا تعاونیها در موج جدید جهانی شدن توان رقابت را با سایر شرکت ها ی تجاری دارند؟ و اساسا اینکه آیا تعاونی ها در فرایند جهانی شدن نیاز به نوسازی و بازنگری دارند واین کار، چه اثراتی بر وضعیت آن ها خواهد داشت؟ البته فرضیه اصلی این است که تعاونیها برای ماندگاری بیشتر در شرایط اقتصادی و تجاری جدید جهانی و بالطبع منطقهای، بهتر است تغییر و نوسازی را در مدیریت اجرایی، اصول و سایر مفروضههای پایهای خود داشته باشند.
به عبارت دیگر تعاونی بایستی خود را از فضای اقتصاد بسته خارج کرده و سازگاری بیشتری با محصولات تجاری بین المللی که بازار کشش پذیری بیشتری نسبت به آنها دارد، داشته باشد، به عنوان نمونه در این خصوص یکی از ابزار های مناسب، افزایش کاربرد تجارت الکترونیک در تعاونی است که این امر باعث خواهد شد تا تعاونیها ضمن حفظ هویت خود به عنوان یک نهاد خود جوش و مردمی، با استفاده از اینترنت به تجارت در ابعاد جهانی بپردازند.
3- خلأ و نارسایی در تفکر و مدیریت اقتصادی آنچه مسلم است مراودات بازرگانی و بازاریابی نیازمند تفکرات مدیریتی خلاق است و همین تعاملات تجاری باعث نقل و انتقالات شیوه های جدید و نوین مدیریت به سایر کشور هاست، به همین جهت تعاونیها میتوانند از این موقعیت برای رسیدن به مفهوم جدید توسعه جهت اخذ شیوه های نوین مدیریت استفاده مطلوب نمایند و خود را در فضای بین المللی قرار دهند."