خلاصه ماشینی:
اهمیت جاده ابریشم در هنر ایران (با نگرشی بر پارچه،سفال،نقاشی) دکتر مهتاب مبینی (دکترای پژوهش هنر،دانشگاه الزهرا(س)) فرزام ابراهیمزاده (کارشناس ارشد باستانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر) بهمن نوروزی (کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی،دانشگاه علوم و تحقیقات) چکیده {IBارتباط ایران و چین از قدمت زیادی برخوردار است و این ارتباط از طریق جاده ابریشم حامل ماهیت فرنگی و اقتصادی فراوانی برای هردو کشور بود.
همچنین وجود نقشمایههای مثل اژدها،ابرهای درهم پیچیده،گل لوتوس و غیره در نقوش این دوران نشان از تأثیرات گسترده فرهنگی و هنری چین در نگارههای ایرانی دارد،که از طریق راه ابریشم به ایران نفوذ کرد و این نقشمایهها و عناصر هنری را هنرمندان و صنعتگران در آثار هنری به کار بردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اما ابریشم در طول این جادههای متعدد رشته پیوند مشترک میان شرق و غرب شده و اسطورهها و افسانههای زیادی بر سر زبانها انداخته که گاهی حمل و نقل دیگر کالاها را تحت الشعاع قرار داده است.
(محمدیفر،بلمکی،1387،ص 95)در قرن دهم هجری شاهان صفوی به نوعی بدل چینی که به طور مستقیم تحت تأثیر آثار مینگ ایجاد شده بود علاقه داشتند و در مقاطعی نیز این سفال به طور انبوهی وارد ایران میشد یا سفالگران ایرانی به تقلید از این سفالها به تولید سفالهایی مشابه این بدل چینیها میپرداختند.
p,3791,iravereheF( سفال که تحت تأثیر هنر چین در ایران به ویژه در دوره صفوی ساخته میشد در هفت دسته طبقهبندی شده است،که میتوان به سفالینه سلادن،کوباچی،زرینفام،سفالینه سفیدرنگ(گمبرون)،سفال آبی و سفید(تصویر 2)متأخر،ایزنیک و سفال رنگارنگ مشهد را نام برد.
(تصویر 4) &%08512RNHG085G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)تأثیر جاده ابریشم در تبادل هنر نقاشی تأثیرات هنری میان ایران و چین بسیار گسترده بود.