چکیده:
هدف این تحقیق تعیین نقش مشتری مداری و عدم اطمینان محیطی در ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی شعبه های بانک ملت بود. به این منظور، پرسشنامه های گرایش کارآفرینانه ، مشتری مداری و عدم اطمینان محیطیدر مناطق هفت گانه مدیریت شعب بانک ملت شهر تهران، و در میان172 مدیر و کارشناس شعب که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند تکمیل گردید. عملکرد شعب بانک ملت به وسیله دو شاخص درآمد کل و سود خالص شعب در سال مالی 1389،بر اساس اسناد و مدارک مثبته ی بانک، جمع آوری شد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد گرایش کارآفرینانه به طور مسقیم (34/0) و از طریق استراتژی مشتری مداری (38/0) بر عملکرد شعب بانک ملت شهر تهران تاثیر دارد. در حالی که عدم اطمینان محیطی تاثیری بر ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد نداشت، اما به طور منفی اثر مستقیمی بر گرایش کارآفرینانه داشت (5/0-). یافته های پژوهش پیشنهاد می کند که از طریق افزایش نوآوری، پیشگامی و رقابت تهاجمی می توان عملکرد شعب بانک ملت را بهبود داد . همچنین با خدمت رسانی و مشتریی مداری، می توان اثرات گرایش کارآفرینانه بر عملکرد را تقویت نمود.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر،عوامل (1)- noitatneirO lairuenerpertnE (2)- sseD & nikpmuL (3)- xoF (4)- nagroM & sehguH (5)- yenniwS &,egorD,naynuR (6)- iksniwtolS (7)- sallisaC & oneroM تنظیم کننده،ساختاری و فناوری در محیط بانکداری به شدت در حال تغییر است و جذب و نگهداری مشتریان وفادار کلید بقا و موفقیت بانکها به شمار میرود،که لازمهی آن جهت- گیری راهبردی به سمت مشتریمداری است(یاواس،بیلگین و شمول1،1997).
صرف نظر از اصطلاحاتی که برای (1)- llewmehS &,nigliB,savaY (2)- nietsnieW & tterraB (3)- neseirF & relliM (4)- relliM (5)- erutsoP lairuenerpertnE (6)- nivelS & namaN (7)- elytS lairuenerpertnE توصیف گرایش کارآفرینانه استفاده شده است،این سازه از نظر مفهومی چند بعدی است و نشان دهندهی تمایل سازمان برای حفظ مزیت رقابتی و رقابت تهاجمی از طریق خطرپذیری و نوآوری در مقابل سایر رقبای تجاری است و صرف نظر از اندازه و نوع سازمان،قابلیت کاربرد در هر سازمان را دارد(کوین و اسلوین،1991 و لامپکین و دس،1996).
باتوجه به شرایط (1)- ztieW & exaS (2)- yelpihS & nagE (3)- la te nworB (4)- noisnemiD deeN (5)- noisnemiD tnemyojnE (6)- newoM &,nworB,navanoD (7)- remoszO &,reztneM,onustaM (8)- gnortS & nagroM شرکتها،ابعاد گرایش کارآفرینانه ممکن است در یک بعد خاص از عملکرد به نتایج مطلوبی و در ابعاد دیگر به عملکرد نامطلوب منجر شود.
(1)- ehcoR &,hcirsiH,yenraeK (2)- nietsnieW & tterraB (3)- ihS &,ouL,uiL (4)- isinodA (5)- fahaS & iqiddiS (6)- aihkisA (7)- gnahZ روششناسی تحقیق باتوجه به اینکه هدف تحقیق،بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شعب بانک ملت شهر تهران است،بنابراین از روشناسی مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است.
در نهایت،مشتریمداری(بهویژه خدمترسانی و استنباط نیاز مشتریان)نقش کلیدی در ارتباط گرایش کارآفرینانه و عملکرد مالی شعب بانک ملت از خود نشان داد که میتواند برای اثربخشی کارآفرینی سازمانی موثر واقع شود."