چکیده:
مطالعه نشانه در گذر از رویکرد ساختارگرایی سوسوری و سپس نظام گفتمان روایی گریماسی وارد حوزه جدیدی شد که نشانه- معنا شناسی گفتمانی نامیده می شود. در حالی که جریان اول مبتنی بر رابطه تقابلی صرف میان قطب های معنایی از پیش تعیین شده و جریان دوم برنامه گرا و بر مبنای تغییر از وضعیت اولیه به ثانویه بود، این رویکرد نو با تاثیرپذیری از داده های مربوط به علم پدیدارشناسی و به کارگیری دیدگاه هستی مدار، دریچه ای بدیع در مطالعات زبان شناسی و نشانه شناسی می گشاید. در این رویکرد، فرآیند تولید معنا با شرایط حسی- ادراکی پیوند خورده و نشانه ها همراه با معنا، به گونه هایی سیال، پویا، متکثر و چند بعدی تبدیل می شوند. پژوهش حاضر در نظر دارد ضمن مطالعه فرآیند گفتمانی شعر «پی دارو چوپان» نیما در ابعاد حسی- ادراکی، عاطفی و زیبایی شناختی، چگونگی تولید جریان سیال معنا و عناصر اصلی و دخیل در آن را بررسی کند. این مقاله همچنین در پی نشان دادن این موضوع است که تکثر روایی و تکثر ارزشی در شعر نیما چگونه باعث ایجاد فضای تنشی و سیالیت گفتمان می شود و نیز این فضای تنشی به چه شکلی جریان حسی- ادراکی، عاطفی و زیبایی شناختی را ایجاد و هدایت می کند.
The study of the sign، in transition from the structural semiotic and narrative system، has entered a new area called the discursive sign-semantics. The first phase is based on the contrasting relations between semantic poles and the second is based on the program and transformation from the first condition to the second. However، this new approach، influenced by phenomenology، has opened a new way in the linguistic and semiotic studies. This view links the production of meaning with sensory-perceptual dimension، and the signs، along with meanings، are turned into fluid، dynamic، plural، multi-dimensional entities. Drawing on the emotional، esthetic and sensory-perceptual aspects، this article tries to analyze the discursive sign-semantics system of the poem “The Shepherd Searching for Remedy” by Nima Yushij and show the formation of the flow of meaning. It aims to explain how the plurality of narratives and the multiplicity of valences in the poem create a space of tensions and cause the fluidity of the discourse.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله همچنین در پی نشاندادن این موضوع است که تکثر روایی و تکثـر ارزشـی در شـعر نیما چگونه باعث ایجاد فضای تنشی و سیالیت گفتمان می گردد و نیـز ایـن فـضای تنـشی بـه چـه شکلی جریان حسی - ادراکی ، عاطفی و زیبایی شناختی را ایجاد و هدایت می کند.
طبق آنچه که توضیح داده شد، نمودارهای فرآیندهای روایی شعر نیما را می توان بـه شـکل زیـر نشان داد: 1- Actant ١- تمایل به شکار شوکا -------> مهـارت در تیرانـدازی--------> تیرگـشودن -----> ارزیابی با تأخیر توسط زن ٢- در جستجوی صید (عدم توانایی دیدن صید)------ > راهیابی در مسیر تیر -------> راه افتادن به سمت صید و یافتن زن -------> سرزنش توسط زن ٣- زن به درخواست مـادرش---------> در پـی دارو ---------> بـدون کـنش و بـدون ارزیابی ٤- شورش افتاده به دل -----> گفتمان القایی ----- > ایجاد عشق و جـستجوی دارو ----- > ارزیابی توسط شاعر همانطور که دیدیم ، فرآیند کنشی اولیه در درون خود متکثر شده و زایـش مـی یابـد و نـه تنهـا کنش های جدیدی در خود می آفریند، بلکه با کشش و گسست های متوالی در روند فرآینـد، فـضایی را می سازد که گونه های دیگری از گفتمان نیز فرصت ظهـور مـی یابنـد و از ایـن طریـق سـیالیت و پویایی معنا را رقم می زند و امکان خوانش های باز و متعددی را ایجاد می کند."