چکیده:
به نظر اخباریان «استنباط احکام نظری از ظواهر قرآن و سنت پیامبر بدون مراجعه به امامان معصوم، جایز نیست. پس از تفحص در سخنان امامان نیز اگر قرینه ای یافت نشد، باید متوقف شد و نمی توان به ظواهر مذکور تمسک کرد». دلایل اخباریان بر این مدعا گوناگون است، ولی مهمترین دلایل آنان روایاتی است که مدعی تواترشان اند. این مقاله به بررسی دلایلی که اخباریان بر مدعای شان آورده یا به آنان منسوب شده، می پردازد. از جمله نتایجی که در این بررسی به دست آمده، عبارت است از 1. حدیث ثقلین قابلیت دلیل شدن برای هر دو گروه اخباری و اصولی را دارد؛ 2. اخباریان در این مدعا به تحریف قرآن استدلال نکرده اند، ولی در نوشته های متاخر اصولی چنین نسبتی به آنان داده شده که نسبتی ناروا است؛ 3. مدعای اخباریان با واقعیت های کنونی زندگی در جامعه اسلامی سازگار نیست و ادعای آنان آرمانی عالی ولی غیر قابل دسترس است.
According to the traditionists (akhbārīs)، “inference of theoretical precepts from the external meanings of the Qur’ān and the sunna of the Prophet without reference to the Infallible Imams is not permitted. Also، after enquiry into the sayings of the Imams، if no contextual evidence is found، it has to be ceased and no recourse can be made to the above external meanings.” The reasons that akhbārīs have provided on this claim are varied; however، their most significant reasons are the traditions that they claim to be frequently narrated (mutawātir). This article examines the reasons that the akhbārīs have presented for their claim or attributed to them. The conclusions achieved from this examination include the following:
1. Ḥadīth al-thaqalayn has the capacity to be a reason for both akhbārīs and uṣūlīs;
2. The akhbārīs have not referred to the distortion of the Qur’ān as evidence in this claim; but in the later writings of uṣūlīs such allegation has been made against them، which is an inadvisable allegation;
3. The claim of the akhbārīs is not compatible with the present realities of life in Islamic communities; and their claim is highly ideal but inaccessible.