چکیده:
مهمترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اول و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونههایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان شده است؛ اما این که چرا از بین شخصیتهای پرشماری که در داستان حضور دارند، تنها به بررسی همین دو گروه بسنده شده، مهمترین دلیل، به رنگ نقش پررنگ و عمیق قهرمان اول و نیز قهرمانان اصلی بازمیگردد که در سازوکار طولی و حاشیهای داستان، حضوری فعال و مؤثر داشتهاند، بهگونهای که میتوان بدون گزاف ادعا کرد، استخوانبندی داستان را شکل میدهند؛ ولی سایر قهرمانان در حکم سایۀ این دو گروه میباشند. موضوع مهم دیگر، این است که در تحلیل قهرمانان داستان، از روش تفسیر متن به متن بهره گرفته شده؛ یعنی به آراء و نظریههای منتقدان ادبی و مفسران دیگر استناد نشده و این مقاله، فقط بازتابدهندۀ تحلیلهای خود نویسنده در خصوص قهرمانانش است. این شیوه، به خواننده اطمینان میدهد، پژوهشی را میخواند که از شائبه حب و بغض منتقدان ادبی خالی است و تحلیل هر قهرمان از نویسندهای است که خود خالق آنها بوده است.
It is concluded from the story that the reader to be briefed on the writer that he is fully aware of the education system process، furthermore it signifies that the inefficiency and distortion virtually experienced in the field of education affect the life cycle of the author as well.
Modir Madrese or School Principal is a fiction composed by Jalale Aleahmad a writer with genre of third person addressee، he narrates the biography of a teacher that he got tired of his job therefore he got his mind to assume the post of school principal، he reached to the favorite post by bribery as a result the previous teacher turned to school principal، the school situated at the slope of mountain.
The principal encountered with seven teachers، a janitor and 235 student who were mostly poor، geographical status، hygienic Services، yard، pond and school insufficient facilities which outlined as major shortcomings in the story.
Cognizance of students` parents، local council and establishment of school and home association، pornographies carried by a student، injury of 4th grade class teacher by car of an American citizen، jail of 3 grade class teacher due to sympathy toward socialists، appearing the accountant of education dept at the school asking for bribery and finally sexual scandal by 5th grade student counted as the major parts of the story ، the whole incidences forced the principal to resign.
he current story represented in three perspectives like prose، simplicity and motive.
Motive signifies the text of story in social style it means realism fad while the prose depicts soft and colloquial by contribution of simile، explanations، proverbs and folkloric idioms، the stressed discourses، sarcasms and mockery including intensive and expressive prose manifested by representation of samples drawn out from the text.
The prominent part of the criticism revealed by analysis of story characters، as a result criticism of individual characters demonstrate symbol of each different guilds in the community، meanwhile none of personifications represented by nomenclature، ideas by characters and narration of myriad characters expressed by school principal composed of 81 figures plus classification of characters in five categories (main heroes، protagonists، antagonists، ordinary persons and walk on people) all of them well criticized and analyzed finally the characteristics of ethics، deed and faith except the protagonist and main heroes who form the tenet of the story reviewed by a lot of illustrations.
The epilogue composes of comparison of the above story with Quranic hero focused stories while the school principal (Modir Madrese) counted as hero focused fiction.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشی در شخصیتهای داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد دکتر قدمعلی سرامی( محمد حسن مقیسه(( چکیده مهمترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اول و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونههایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان شده است؛ اما این که چرا از بین شخصیتهای پرشماری که در داستان حضور دارند، تنها به بررسی همین دو گروه بسنده شده، مهمترین دلیل، به رنگ نقش پررنگ و عمیق قهرمان اول و نیز قهرمانان اصلی بازمیگردد که در سازوکار طولی و حاشیهای داستان، حضوری فعال و مؤثر داشتهاند، بهگونهای که میتوان بدون گزاف ادعا کرد، استخوانبندی داستان را شکل میدهند؛ ولی سایر قهرمانان در حکم سایۀ این دو گروه میباشند.
ب: گزینشگری از بین تمام شخصیتهایی که از قهرمانان اصلیاند، فقط شخصیت رئیس فرهنگ، ناظم، مدیر قبلی مدرسه، معلمها (کلی و تک تک)، دانشآموزان (کلی و تک تک)، فراش قدیمی و جدید و سرآمد همۀ آنها، مدیر مدرسه - که نقش اول است- تحلیل شدهاند؛ زیرا بیشترین کارکرد طولی و محتوایی را در داستان دارند.
ایشان در برخی از صحنهها مانند کنترل معلمها برای حضور بموقع در کلاس، سر زدن به معلمی که به زندان افتاده، عیادت بهنگام از معلم کلاس چهار، درخواست معلم و فراش از اداره، و چند صحنۀ دیگر، نقش محوری خود را نشان میدهد، اما هر جا نمیتواند یا کم میآورد، ناظم به فریاد او میرسد، همچنانکه میبینیم ناظم است که در تشکیل انجمن خانه و مدرسه، سیطره بر دانشآموزان بیانضباط، راهانداختن سالن ورزش و چند صحنۀ دیگر، نقش تعیینکننده دارد."