Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن پردازی در اندیشه های اصلاحی

نویسنده:

(2 صفحه - از 11 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، اصلاحات ، قرآن پردازی در اندیشه‌های اصلاحی ، تفسیر ، اسلامی ، سیاسی ، عبده ، دینی ، القرآن ، اقبال

خلاصه ماشینی:

"کسانی نیز مانند اقبال،که تألیف قرآنی یا کتابی از نوع تفاسیر رسمیندارند،در دیگر آثارشان رویکردی غلیظ و سرشار به قرآن،از خود نشانمی‌دهند؛چنان‌که کتاب«احیای فکر دینی در اسلام»از اقبال با این جملهآغاز می‌شود:«قرآن،کتابی است که دربارۀ عمل بیش از اندیشه تأکید کردهاست». او خود دربارۀ انگیزۀ اصلاحی و قرآنی‌اش در تألیف«الجواهر»می‌نویسد:«در این تفسیر آنچه راکه محل نیاز مسلمانان است،از احکامو اخلاق و شگفتی‌های آفرینش گرد آورده‌ایم و از غرایب علوم و عجایبخلق،بسا چیزها در آن درج کرده‌ام تا برای زن و مرد مسلمان،شوق‌انگیزباشد و آنان را به کسب آگاهی از حقایق آیات روشن کتاب تکوینی الهی،که در عالم جانداران و گیاهان و زمین و آسمان عیان است،وادارد. شاید بتوان شعارو عصارۀ سخن همۀ اصلاح‌جویان و مصلحان اسلامی را در ابیات مشهوراقبال دید؛آن‌جا که می‌گوید: {Sنقش قرآن چون بر این عالم نشست#نقش‌های پاپ و کاهن را شکست#فاش گویم آنچه در دل مضمر است#این کتابی نیست چیز دیگر است#چون به جان در رفت جان دیگر شود#جان که دیگر شد،جهان دیگر شود#همچون حق پنهان و هم پیداست این#زنده و پاینده و گویاست این#اندر او تدبیرهای غرب و شرق#قدرت اندیشه پیدا کن چو برقS}آتنچه در زیر می‌آید فهرست شمار اندکی از کسانی است که در عینداشتن اندیشه‌های اجتماعی و اصلاحی،صاحب تفسیر یا تألیفی قرآنی نیزهستند: 1. نباید تردید کرد که مراد پیامبر گرامی اسلام(ص)از سفارش به قرآن،قرآنینیست که در دوران انحطاط مسلمین نیز در میان دست و بال آنان بود؛بلکهقرآنی است که بر او نازل شد و فهم آن را باید به صافی سنت و منشور عقلدینی سپرد؛وگرنه آن می‌شود که مولوی گفت: {Sزان که از قرآن بسی گمره شدند#زین رسن قولی درون چه شدند#هر رسن را نیست جرمی ای عنود#چون تو را سودای سر بالا نبود11S} پی‌نوشت‌ها (1)."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.