چکیده:
تشخیص عوامل کلیدی محرک انتشار دی¬اکسیدکربن برای ارزیابی سیاست¬ها و راهبردهای¬ کاهش اثرات تغییر اقلیم ضروری است. حمل¬و¬نقل حلقه اتصال بخش¬های مختلف اقتصاد است و بیش از 23 درصد انتشار CO2 کشور را به¬ عهده دارد. پس، توجه به این بخش ضروری به ¬نظر می¬رسد. این مطالعه به تحلیل عواملی می¬پردازد که انتشار CO2 ناشی از مصرف سـوخت سنگواره¬ای در بخش حمل¬و¬نقل را تحــت تاثیر قــرار می¬دهند. برای این منظور از روش «تجزیه¬ی شاخص دیویژیای میانگین لگاریتمی» و «شاخص دیویژیای میانگین حسابی» استفاده می¬شود. دوره¬ی مورد مطالعه 1376-1389است. عوامل اثرگذار مورد بررسی ضریب انتشار، شدت انرژی، ترکیب سوختی، شیوه¬ی حمل¬و¬نقل، تغییرات ســـاختاری، فعالیت اقتصــادی به¬صورت سرانه و رشد جمعیت می¬باشند. نتایج نشان می¬دهند که فعالیت اقتصادی، تغییرات ساختاری و رشد جمعیت به¬ترتیب بیشترین اثر را بر رشد انتشار CO2 در بخش حمل¬و¬نقل داشته¬اند. شدت انرژی نقشی کاهشی در انتشار CO2 برای کل بخش حمل¬و¬نقل داشته است. مقایسه¬ی نتایج به¬دست آمده از دو روش مختلف تجزیه، صحت یافته¬های مطالعه را تایید می¬کنند.
The identification of key factors driving CO2 emissions is essential for the formulation of effective climate change mitigation policies and strategies. Transportation، as a linkage between different parts of the economy، has of more than 23 percent of the country''s CO2 emissions. This study analyzes the factors affecting CO2 emissions of fossil fuel consumption in the Iranian transport sector for the period 1997-2010. For this purpose، Decomposition Analysis of Logarithmic Mean Divisia Index and Arithmetic Mean Divisia Index are employed. Factors influencing CO2 emissions are coefficient of emission، energy intensity، changes in fuel mix، mode of transportation، structural changes، per capita economic income، and population growth. Results show thateconomic activity، structural changes، and population growth have respectively the greatest impacts on the CO2 emissions growth in Iranian transport sector. Energy intensity has had a reductive role in CO2 emissions for the whole transportation sector. Results obtained from different decomposition methods، are in concordance
خلاصه ماشینی:
عوامل مهمی که انتشار CO٢ و شدت انتشار CO٢ را تحت تأثیر قرار میدهند در بسیاری از کشورها تحلیل شده اند؛ اما، بیشتر این مطالعات به بخش های صنعت و نیرو توجه داشته اند و بخش حمل ونقل به عنوان یکی از مهم ترین بخش های مهم در انتشار CO٢، مخصوصا برای کشورهای در حال توسعه ، کمتر مورد توجه بوده است .
شدت (ضریب ) انتشار زیربخش های مختلف حمل و نقل / منبع داده ها: ترازنامه انرژی سال های مختلف و کتاب اطلاعات حمل ونقل و انرژی کشور ٣-٤- تجزیه شاخص دیویژیای میانگین لگاریتمی (LMDI) در این بخش ، روشی برای تجزیه ی رشد انتشار CO٢ بخش حمل ونقل معرفی میشود.
از آنجا که مصرف برق این بخش بسیار کم بوده است ، میـزان انتشار CO٢ ناشـی از آن نیز ناچیــز میباشد و داده های آن نیز برای زیربخش های حمل ونقل به طور مجزا موجود نیســت ؛ لذا، در سوخت های مورد بررسی لحاظ نشده است .
در این مطالعه برای بررسی عوامل کلان مؤثر بر رشد انتشار CO٢ بخش حمل ونقل از تکنیک تجزیه ی شاخص دیویژیا استفاده شد.
به علاوه ، ابزارهای تنظیمی از قبیل استاندارهای کارآیی وسایط نقلیه ، استانداردهای استفاده از وسایط نقلیه ، هزینه های تراکم بار و سرمایه گذاریها در حفط و نگاه داری جاده ها همچنین برای کاهش شدت انرژی بخش حمل ونقل و کاهش در انتشار CO٢ این بخش مورد نیاز است .