چکیده:
توسعه و مدیریت سرمایه انسانی از لحاظ تاثیر بر عملکرد سازمانی بسیار قابل اهمیت است، و برای بهبود مستمر آن در سازمان لازم است، ابتدا، عملکرد آن ارزیابی شود و فرآیندهای قابل بهبود، به دلیل کمبود منابع از حیث نیروی انسانی، زمانی، و تجهیزاتی اولویت بندی شوند. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد فرآیندهای توسعه و مدیریت سرمایه انسانی طبق شاخص های کلیدی عملکرد چارچوب طبقه بندی فرآیندهای مرکز الگوبرداری کیفیت و بهره وری آمریکا و سپس اولویت بندی فرآیندهای مذکور با تکنیک تحلیل اهمیت-عملکرد است. بدین منظور شرکت پالایش نفت اصفهان برای مطالعه انتخاب شد. جهت پاسخ به سوالات تحقیق، وضعیت فرآیندها در میان بهترین صنایع جهان تعیین شد، نقاط قوت و ضعف شرکت در فرآیندها شناسایی گردید. و در نهایت فرآیندها با میانگین امتیازات فازی شاخص های مربوطه اندازه گیری شدند. علاوه بر اطلاعات امتیازات عملکرد، اهمیت فرآیندها نیز به وسیله پرسشنامه بسته اهمیت فرآیندها بر اساس طیف لیکرت گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بیش از 0.7 تایید شد. نتایج حاکی از آن است که 10 فرآیند به عنوان فرآیندهای اولویت دار برای بهبود به ترتیب ذیل تعیین شدند : مدیریت عملکرد کارمند، مدیریت روابط کارمند، مدیریت توجیه و استقرار کارکنان، توسعه و مدیریت ارزشیابی کارمند، پرورش و آموزش کارکنان، مدیریت ارتباط متقابل کارکنان، مدیریت سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی، مدیریت و نگهداری اطلاعات کارمند، مدیریت فرآیند بررسی درخواست کارمند، و توسعه و مدیریت حضور و غیاب
Development and management of human capital is an important task because it affects the performance of organization and hence the process improvements. However، it is necessary to deploy performance evaluation to prioritize improvable processes due to limited human resource، time and equipments. The objective of this research is to evaluate performance of the developed and managed human capital based upon the predetermined key performance indicators of American Productivity and Quality Center (APQC) and to prioritize processes by Importance-Performance Analysis (IPA) approach. As a case study، Esfahan Oil Refining Company (EORC) has been studied. In order to analyze hypotheses، the state of human resource has been determined through data extracting among the best practice industries، and hence the strengths and weaknesses of the EORC have been identified. Finally، fuzzy numbers have been assigned to the Key Performance Indicators (KPIs) and then the processes have been measured using the average value of its related KPIs. Consequently، the importance of the developed and managed human capital processes could be determined using the five points Likert spectrum. The reliability of the questionnaire has been determined by the Cronbach's Alpha of higher than 0.7، which is satisfactory. Findings imply that 10 out of 35 HCM processes in needs of improvement are prioritized as managing employee performance; managing employee relations; managing employee orientation and deployment; developing and managing employee metrics; developing and training employees; managing employee communication; managing human resource information systems (HRIS); managing and maintaining employee data; managing employee inquiry process; and developing and managing time and attendance.