چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان خانوادههای شاهد و ایثارگر انجام شده است .این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بوده که در سال تحصیلی 89-1388 بر روی 20 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد گچساران انجام شده است. افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون 13 جلسه گروه درمانی شناختی اجرا گردید و در مورد گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل: مصاحبه بالینی، پرسشنامه افسردگی بک (فرم کوتاه) و نمرة معدل دروس دانشگاهی آزمودنیها بودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS با آزمون تحلیل کواریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافتههای پژوهش، پس از آموزش گروه درمانی شناختی، در میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه آزمون (به ترتیب 80/8 و 01/14) نسبت به قبل از مداخله (به ترتیب برابر با 80/22 و 07/13) و نسبت به گروه کنترل (8/23 و94/12) تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=P) در واقع، تفاوت معناداری بین میانگین افسردگی گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. به عبارت دیگر، آموزش گروه درمانی به شیوه شناختی با توجه به میانگین افسردگی دانشجویان شاهد و ایثارگر گروه آزمایش نسبت به میانگین دانشجویان گروه گواه، موجب کاهش افسردگی گروه آزمایش شده است. (001/0P<). گروه درمانی بر میزان افسردگی دانشجویان پسر و دختر اثر متفاوتی نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"از طریق شناخت درمانی Hyer etal Cognitive therapy تفکر منطقی در فرد شکل میگیرد و به بیمار کمک میکند که با افکار خود به گونهای متفاوت ارتباط برقرار کند و کنترل و آگاهی شناختی قابل انعطافی را گسترش دهد و به این باور برسد که همیشه برای دیدن چیزها بیش از یک راه وجود دارد (ولز و پاپا گروجیو ، 2004).
جــدول 3: نتایج تحلیل کوواریانس دو راهه (آنکووا) مقایسه میانگین پسآزمون عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر گروههای آزمایش و گواه با کنترل پیشآزمون منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری p مجذور اتا توان آماری پیشآزمون 88/3 1 88/3 16/14 002/0 48/0 940/0 گروه 29/5 1 29/5 32/19 001/0 57/0 99/0 جنس 059/0 1 05/0 21/0 650/0 01/0 07/0 تعامل گروه * جنسیت 176/0 1 17/0 42/0 52/0 02/0 09/0 خطا 11/154 15 27/0 فرضیه دوم: آموزش گروه درمانی به شیوه شناختی بر میزان عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر تأثیر دارد.
علاوه بر این، روبیت و همکاران (2007) در پژوهشی با عنوان تأثیر شناخت درمانی بر کاهش Strunk etal Butler Barlow افسردگی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گره کنترل و گواه که از بین 156 بیمار افسرده در مرکز بیماریهای روانی به کار برده بودند، توانستند به این نتیجه دست یابند که شناخت درمانی باعث کاهش افسردگی در بیماران افسرده شده بود."