چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی می پردازدوبـه منظـور ارائـه مـدل بـه روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است .برای این منظور ابتدا ١٧٦ مولفـه از طریـق مـرور ادبیـات تحقیـق و بررسـی مدل هاو تئوری ها استخراج شد که پس از نظر سنجی به ٩٣ مولفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل برپـنج بخـش تدوین شد. جامعه ی آماری این پژوهش را ٧٠٥١ نفرازمعلمان مدارس ابتدایی استان کرمانـشاه تـشکیل داده انـد کـه از بین آنها تعداد٣٨٤ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدنـد.روایـی محتـوای پرسـش نامـه از طریق اظهار نظر صاحب نظران در مورد محتواو ترکیب مولفه ها صورت گرفت و اصـلاحات لازم در آن انجـام شـدو پایایی پرسش نامـه نیـز بـا اسـتفاده از روش آلفـای کرونبـاخ محاسـبه و در حـد مطلـوبی (٠/٩٠١)بـه دسـت آمـد . بـرای اعتبارسنجی مدل نیز تعداد ٣٠ نفر از متخصصان انتخـاب گردیدنـد.بـرای تجزیـه و تحلیـل داده هـا از روش هـای آمـار توصیفی (جداول فراوانی ، میانگین ، انحراف معیارو واریانس )و آمار استنباطی (تحلیل عاملی بـا روش واریمـاکس و t تک گروهی) استفاده گردید.اهم یافته های این پژوهش از این قرار است : ١- نظام راهنمایی معلمان درمولفه مـدیریت کلاس و مقررات مدرسه عملکرد موفق تری نسبت بـه سـایرمولفـه هـا داشـته اسـت و درمولفـه ارزشـیابی از یـادگیری دانش آموزان تقریبا عملکردی در حد متوسط داشته است و در زمینه های بهبود مستمر کیفیـت آمـوزش ، رشـدو تعهـد حرفه ای در معلم ، ایجاد انگیزه در دانش آموزان ، تعیین اهداف آموزشی و درسی ، ارزشیابی از معلم موفق نبـوده اسـت . و در تحلیلی عاملی انجام شده دسته بندی مولفه ها از هفـت مولفـه بـه سـیزده مولفـه تغییـر یافـت . ٢- مـدل نهـایی نظـام راهنمایی معلمان مشتمل بر پنج بخش فلسفه واهداف ، مبانی نظـری، مـدل ادراکـی، مراحـل اجرایـی و نظـام ارزشـیابی تدوین و ارائه شد.٣- یافته های حاصل از اعتبارسنجی پرسش نامه توسط متخصصان نشان می دهد که مدل ارائه شـده بـا درجه تناسب ٩١/٧٨ درصد موردتایید متخصصان می باشدو این امر بیانگر اعتبار بالای مدل از نظر متخصـصان اسـت . *دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی واحد علوم و تحقیقات تهـران ، عـضو هیـات علمـی دانـشگاه آزاد اسـلامی واحد کرمانشاه و عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد کرمانشاه frnkmosavi@yahoo.com **دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن hpssr@yahoo.com ٤-مدل «مدیر راهنما» بر اساس نظر سنجی از معلمان و با استفاده از مدل با سیزده کارکرد نظارتی شـامل بهبـود مـستمر کیفیت آموزش با بار عاملی ١٥/٤٤٦، ارائه بازخورد آموزش به معلم با بار عاملی ١٦/٤٧٧، تطبیق برنامه هاو روش هـا بـا شرایط فرهنگی با بار عاملی ١٥/١٣٨، تعهد نسبت به معلمان ، دانش آمـوزان ، والـدین ، مدرسـه و آمـوزش بـا بـار عـاملی ١٤/٢٥٦، رشدو تعهد حرفه ای در معلم ٢٨/١٠٢، مشارکت معلم در ارتقای کیفی آمـوزش ٢٩/٨١٧، ایجـاد زمینـه هـای مطالعاتی ٩/٣٨٨، ایجاد انگیزه در دانش آموزان و شناخت نیازهـای آنـان ٦٠/٤١٨، اطلاعـات اداری ٤٦/٤٩٥،مـدیریت کلاس درس و مقررات مدرسه ١٦/٠١٥، ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان ٦٦/٨٧٧، تعیین اهداف آموزشی و درسـی با بار عاملی ٦٩/٢٣٨، ارزشیابی از معلم با بار عاملی ٧٢/٤١٢ ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
هـ - نظام ارزشیابی از مدل : این بخش شامل سه زیر مؤلفه به شرح زیر می باشد: ارزشیابی مداوم و مهندسی مجدد مدل بر اساس تحولات و یافته های جدید علمی، دریافت بازخورد و انجام اقدامات اصلاحی، و ارسال پرسش نامه ارزیابی از مدل به نواحی و ادارات آموزش و پرورش با توجه به فلسفه و اهداف ، مبانی نظری، کارکردهای نظارت ، مراحل اجرایی و نظام ارزشـیابی، مدل مناسب به منظور نظـام راهنمـایی معلمـان در اسـتان کرمانـشاه بـا نظـر متخصـصان آموزشـی و یافته های پژوهش به شرح زیر است : شکل ١:مبانی نظری مدل / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / ۲- مبانی نظری مدل 1-2 ٢-٢مدل ٢-٣ مدل ٢-٤ مدل ٢-٥ مدل ٢-٦ مدل 7-2 8-2 ٢-٩ مدل 10-2 ٢-١١مدل مدل کار علمی در نظارت بین نظارت درون نظارت خودنظارتی مدل مدل نظارت معلمان مدل نظارت سینرژیک نظارت مدرسه ای مدرسه ای تصعیدی کلینیکی حمایتی آینده نگر نظارت همکارانه همتا ۳- کارکردهای نظارت مدل / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / 13-3 12-3 11-3 10-3 9-3 8-3 7-3 6-3 5-3 4-3 3-3 2-3 1-3 بهبود ارائه تطبیق تعهد رشدو مشارکت ایجاد ایجاد اطلاعات مدیریت ارزشیابی از تعیین ارزشیابی مستمر بازخورد برنامه و نسبت به تعهد معلم در زمینه ها انگیزه در اداری کلاس یادگیری اهداف از معلم آکمیوفزیت آموزش روش ها معلم حرفه در ارتقای ی دانش درس و دانش آموزشی به معلم با شرایط دانش معلم کیفی مطالعاتی آموزان مقررات آموزان و درسی فرهنگی آموز ...