چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی مولفه های سرمایه اجتماعی دانشجویان براساس مولفه های هوش هیجانی آنان بود. بدین منظور 400 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 11 به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش، پرسش نامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسش نامه سرمایه اجتماعی بود. نتایج تحلیل رگرسیون داده ها نشان داد که مولفه های هوش هیجانی (خودانگیزی، خودآگاهی، خود کنترلی، هوشیاری اجتماعی و مهارت اجتماعی) قادر به پیش بینی مولفه های سرمایه اجتماعی(اعتماد تعمیم یافته، مشارکت رسمی- مدنی، مشارکت مذهبی، هنجار معامله متقابل، پیوند دوستی- همسایگی، پیوند دوستی- خانوادگی و اعتماد نهادی) هستند. مقدار کلی هوش هیجانی قادر است به طور معنادار، تغییرات سرمایه اجتماعی را پیش بینی کند. همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی، چهار مولفه مهارت اجتماعی، هشیاری اجتماعی، خودآگاهی و خودانگیزی قادرند مولفه های سرمایه اجتماعی را به طور معنادار تببیین کنند. علاوه بر این، از بین مولفه های هوش هیجانی، مولفه مهارت اجتماعی قادر است تغییرات سرمایه اجتماعی را در حالت کلی تبیین کند
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل رگرسيون داده ها نشان داد که مؤلفه هاي هوش هيجاني (خودانگيزي ، خودآگاهي ، خود کنترلي ، هوشياري اجتماعي و مهارت اجتماعي ) قادر به پيش بيني مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي (اعتماد تعميم يافته ، مشارکت رسمي -مدني ، مشارکت مذهبي ، هنجار معامله متقابل ، پيوند دوستي -همسايگي ، پيوند دوستي -خانوادگي و اعتماد نهادي ) هستند.
جدول ٢ضريب همبستگي پيرسون سرمايه اجتماعي و هوش هيجاني با ابعادآن ها (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) از آنجا که پيش فرض استفاده از آزمون آماري رگرسيون براي داده هاي اين پژوهش محقق شده است ، به منظور بررسي اينکه چه ميزان از تغييرات متغير اعتماد، توسط مؤلفه هاي هوش هيجاني تبيين مي شود، رگرسيون گام به گام اجرا شد که در آن متغير اعتماد به عنوان متغير ملاک و مؤلفه هاي هوش هيجاني به عنوان متغير پيش بين در نظر گرفته شد.
جدول ٩:پيش بيني گام به گام متغير پيوند دوستي -همسايگي از روي متغيرهاي پيش بين (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسي اينکه چه ميزان از تغييرات متغير هنجار معامله متقابل توسط مؤلفه هاي هـوش هيجاني تبيين مي شود، رگرسيون گام به گام اجرا شـد کـه در آن متغيـر هنجـار معاملـه متقابـل بـه عنوان متغير ملاک و مؤلفه هاي هوش هيجاني به عنوان متغير پيش بين در نظر گرفته شد.
جدول ١٢:پيش بيني گام به گام متغيرهنجار معامله متقابل از روي متغيرهاي پيش بين (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت بررسي اينکه چه ميزان از تغييرات متغيـر مشـارکت مـذهبي توسـط مؤلفـه هـاي هـوش هيجاني تبيين مي شود، رگرسيون گام به گام اجرا شد که متغير مشارکت مـذهبي بـه عنـوان متغيـر ملاک و مؤلفه هاي هوش هيجاني به عنوان متغير پيش بين در نظر گرفته شد.