چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل و نتایج، رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و فریب کاری تحصیلی در دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) انجام شد. 357 نفر دانشجو که به شیوه دسترسی آسان انتخاب شدند، پنج پرسش نامه عدالت آموزشی (EJQ)، مقیاس رضایت از تحصیل (ESS)، مقیاس رضایت از نتایج(RSS)، پرسش نامه رفتارهای مدنی ـ تحصیلی(ECBQ) و پرسش نامه فریب کاری تحصیلی (ECQ) را تکمیل نمودند. برای بررسی فرضیه های پژوهش از الگو سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل و نتایج رابطه مثبت و معنادار، و بین عدالت آموزشی با رفتارهای مدنی تحصیلی رابطه مستقیم و مثبت معنادار وجود دارد. رضایت از نتایج با رضایت از تحصیل دارای رابطه مثبت و معناداری و رضایت از تحصیل با فریب کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی دارای رابطه منفی و مثبت معناداری است.
خلاصه ماشینی:
Johnson, Selenta & Lord 5.
Bakhshi, Kumar & Rani 6.
Fatt, Khin & Heng 7.
(رجوع شود به تصویر صفحه) باور پژوهش گران اين پژوهش بر اين است که رابطه رضايت از تحصيل و نتايج را با فريب کاري تحصيلي و رفتارهاي مدني - تحصيلي مي توان از طريق رويکردي موسوم به هم خواني نگرش -رفتار تبيين نمود (گل پرورو بلالي ، ١٣٨٩؛ ون هيل ،دي کرمرو استاتون ، ٢٠٠٨).
به هرحال براساس آن چه بيان شد و بر پايه آن چه در شکل ١ ترسيم شده است ، در اين پژوهش رضايت از نتيجه و تحصيل دو متغير واسطه اي ١ در پيوند ميان عدالت آموزشي با فريب کاري تحصيلي و رفتارهاي مدنيـ تحصيلي در دانشجويان در نظر گرفته شده اند.
چنان که در اين الگو بعنوان الگوي نهايي پژوهش ديده مي شود، دو مسير نسبت به مدل ١-١ براساس شاخص هاي اصلاح و پيشينۀپژوهش (گل پرور، ١٣٨٩ الف وب ) به الگو افزوده شده است : يکي مسير عدالت آموزشي به رضايت از تحصيل و ديگري مسير عدالت آموزشي به رفتارهاي مدني ـ تحصيلي است .
Comparative Fit Index (CFI) ۰(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري شواهد حاصل از تحليل داده ها، دو الگوي پژوهش را در خصوص رابطه ميان عدالت آموزشي با رضايت از نتايج ، رضايت از تحصيل ، فريب کاري تحصيلي و رفتارهاي مدني ـ تحصيلي را با چند تغيير مورد حمايت قرار داد.