چکیده:
امروزه گردشگری به عنوان یکی از صنایع پر درآمد در سطح ملی و بینالمللی مطرح است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه این صنعت برنامهریزی بهینه برای ارائه خدمات مناسب است. بخشبندی بازار یکی از پیش شرطهای موفقیت برنامهریزی گردشگری است. شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای سفر با هدف ارائه خدمات درخور و مناسب به گردشگران از مهمترین روشهای بخشبندی بازار در این صنعت است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای گردشگران خارجی برای سفر به شهر اصفهان است. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان است که در ماههای فروردین و اردیبهشت سال 1390 به این شهر سفر کردهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 200 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها به روش پرسشنامه محقق ساخته است که مشمل بر 23 سوال برای سنجش متغیرهای پژوهش است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون نیکویی برازش و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج پژوهش شش انگیزه سفر برای گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان را شناسایی کرده است که عبارتند از انگیزه فرهنگی، انگیزه ناشی از اجبار، انگیزه خرید، انگیزه ماجراجویی، انگیزه بهداشتی و انگیزه استراحت. همچنین نتایج پژوهش در مورد رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و انگیزههای سفر نشان میدهد زنان دارای انگیزه فرهنگی قویتری نسبت به مردان هستند. از نظر انگیزه سلامتی و ماجراجویی نیز مردان نسبت به زنان از انگیزه قویتری برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
"از این رو انگیزههای سفر آن دسته از ویژگیهای افراد هستند که انتخاب یک مقصد گردشگری را تحت تاثیر قرار Factor analysis Tourism World Travel and Tourism Organization Traveling Motivation Market Segmentation میدهند.
جدول 1- ویژگیهای جمعیت شناختی اعضای نمونه فراوانی نسبی فراوانی مطلق گروهها ویژگی جمعیت شناختی فراوانی نسبی فراوانی مطلق گروهها ویژگی جمعیت شناختی 53% 106 مرد جنسیت 5/62% 125 استخدامی شغل 47% 94 زن 20% 40 آزاد 10% 20 25-20 سن 5/4% 9 بازنشسته 17% 34 35-25 5/11% 23 غیره 5/11% 23 45-35 29% 58 متوسطه تحصیلات 5/18% 37 55-45 51% 102 دانشگاهی 43% 86 95-55 20% 40 فوق دانشگاهی 39% 78 مجرد وضعیت تاهل 5/66% 133 0 سابقه سفر به ایران 61% 122 متاهل 5/26% 53 4-1 5/3% 7 7-4 5/3% 7 10-7 3-1- برازش ساختار دادهها جهت تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از آزمون بارتلت در پژوهش حاضر برای شناخت انگیزههای سفر گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است.
جدول 3- نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای انگیزه ناشی از اجبار سوال سوالات مربوطه بار عاملی واریانس تبیین شده آلفای کرونباخ 12 من به دلیل اصرار دوستانم به این شهر سفر کردهام.
جدول 4- نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای انگیزه بهداشتی سوال سوالات مربوطه بار عاملی واریانس تبیین شده آلفای کرونباخ 21 من به دلیل استانداردهای بهداشتی به این شهر سفر کردهام.
جدول 6- نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای انگیزه ماجراجویی سوال سوالات مربوطه بار عاملی واریانس تبیین شده آلفای کرونباخ 11 من برای فعالیتهای فیزیکی به این شهر سفر کردهام."