چکیده:
پژوهش با هدف بررسی تاثیر مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت بیان نوشتاری[1] (انشا) دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای از میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان تعداد 55 نفر دختر انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته که پایایی و روایی آن تایید گردید، استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بهرهگیری از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بین عملکرد دو گروه کنترل و آزمایش درکل آزمون و در پنج خرده مهارت بیان نوشتاری(توصیف، خاطرهنویسی، خلاصهنویسی، داستان نویسی و نامهنویسی) تفاوت معنیداری وجود دارد(005/0>(p. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر عملکرد دانشآموزان در مهارت بیان نوشتاری تاثیر دارد و میتوان از این رویکرد در بهبود مهارت بیان نوشتاری (انشای) کودکان استفاده نمود.
[1]- Writing expressive
 The purpose of the present study was to study the effects of language-experience approach on writing expression of fifth grade students in elementary schools. An experimental and a pretest-posttest control group design method were applied . The subjects of this study were all Isfahanian students and 55 girl's students were random ly chosen as sample size of the study. In order to measure writing expressive of children's, scholar-made test of which reliability and validity were confirmed , were applied. After gathering and analysis of the data with statistical analysis of covariance, the following results were revealed: The difference between the performance of students , in both control group and the experimental group in writing expression skills was significant ) P ⤠0/005 ( . It shows that the language-experience approach has influenced on the students â functions in all the sub skills related to writing expressive (description, diary-writing, summery-writing, story-writing and letter-writing). Â