چکیده:
مطالعه حاضر با هدف رابطه بین سن، تحصیلات، سابقه خدمت وجنسیت با هوش هیجانی و هوش شناختی مدیران سه دوره در منطقه لنجان انجام شده است. در این مطالعه از ر وش همبستگی و به صورت مقطعی استفاده شده است. جامعه آماری مورد پژوهش 306 نفر بودهاند. نمونه مورد پژوهش 146 نفر از مدیران مدارس سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان منطقه لنجان بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شیرینگ، پرسشنامه ریون و پرسشنامه عملکرد شغلی سرپرست موتوویدولون اسکاتر جمعآوری شد. یافتهها نشان داد بین مولفه هوش هیجانی، خود کنترلی و سابقه شغلی همبستگی منفی و معنادار (05/0p<) وجود دارد. بین خود کنترلی و جنسیت همبستگی مثبت و بین خود انگیزی و جنسیت همبستگی منفی و معنادار (01/0 >p )وجود دارد. بین سابقه شغلی با هوش شناختی رابطه منفی و معنادار و با تحصیلات رابطه مثبت و معنادار(01/0p< )وجود دارد. بین سن، تحصیلات، سابقه خدمت و جنسیت با مولفههای هوش هیجانی و هوششناختی در مدیران راهنمایی و دبیرستان رابطه معناداری مشاهده نشد.
 The Purpose of Present research was to study the relationship between age, education , sex and employment history with emotional intelligence , and cognitive intelligence among managers in enjan area. In this study, the correlation and cross-sectional method was used . The study population was 306 persons , that 146 managers at elementary, guidance and high school were selected randomly . Data were collected using Shyryng Emotional Intelligence Questionnaire, Raven and supervisor job performance and Askatr questionnaires. Results showed : There was a negative and significant correlation between emotional intelligence, self-control, and job history at p