چکیده:
امروزه شرکت ها از گرایش های مختلفی برای افزایش عملکرد خود در بازار استفاده می کنند. از میان این گرایش ها، بازارمداری و نوآوری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق نیز بررسی نقش بازارمداری و نوآوری در عملکرد شرکت های مواد غذایی بورس و شناسایی نحوه ارتباط متقابل این سه متغیر با یکدیگر است. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 53/8 استفاده شده است. این تحقیق در بین 291 مدیر و کارشناس شرکت های مواد غذایی بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. نتایج نشان داد که بازارمداری و نوآوری بر عملکرد شرکت ها تاثیر مثبت می گذارند. تاثیر بازارمداری بیشتر از نوآوری است و این نشان دهنده اهمیت بازارمداری برای شرکت ها است. هچنین مشخص شد که بازارمداری از طریق متغیر میانجی نوآوری بر عملکرد تاثیر می گذارد. در واقع بخش عمده تاثیر بازارمداری بر عملکرد به واسطه نوآوری است. بازارمداری بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد تاثیر می گذارند.
خلاصه ماشینی:
"یکی از مهمترین این متغیرها که نقش متغیر واسطهای را در ارتباط بین بازارمداری و عملکرد سازمانی ایفا میکند، نوآوری است.
در نتیجه، تأثیر بازارمداری بر عملکرد سازمانی به دلیل موارد زیر است: 1- بازارمداری به شرکتها امکان میدهد که توانایی جمعآوری و پردازش اطلاعات بازار خود را توسعه دهند.
شکل 1- مدل مفهومی تحقیق (تأثیر بازارمداری و نوآوری بر عملکرد سازمانی) روش تحقیق جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان (مدیران و کارشناسان) کلیه شرکتهای مواد غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که تعداد آنها 504 نفر بوده است.
جدول 1- شاخصهای برازش مدلهای اندازهگیری متغیرهای مکنون متغیر مکنون شاخص برازش X2/df RMSEA CFI GFI AGFI بازارمداری 34/2 043/0 91/0 97/0 91/0 نوآوری 67/2 031/0 92/0 94/0 92/0 عملکرد سازمانی 65/1 041/0 91/0 93/0 95/0 در مرحله بعد، پرسشنامه برای تعیین پایایی به تعداد 40 عدد بین نمونه آماری جمعآوری شد.
جدول 2- مقیاس متغیرهای تحقیق متغیر نوع مقیاس تعداد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ منبع سؤالات بازارمداری لیکرت 15 852/0 کوهلی و جاوورسکی (1990) نوآوری لیکرت 9 793/0 مانو (1992) عملکرد سازمانی لیکرت 4 821/0 کوهلی و جاوورسکی (1990) بررسی مدل ساختاری (تحلیل مسیر) تحقیق در این قسمت، مدل ساختاری تحقیق ارائه میگردد.
همچنین برای توضیح کاملتر آزمون فرضیات تحقیق، ضرایب و اعداد معناداری متغیرهای مدل ساختاری تحقیق در جدول 4 ارائه شده است و بر این اساس، فرضیات اصلی مورد آزمون قرار میگیرند."