چکیده:
امروزه فروشگاه های زنجیره ای با رقابتی شدید رو به رو هستند. در چنین محیطی تعداد فزاینده ای از مشتریان به حجم بالایی از اطلاعات مجهز شده و از قدرت پذیرش ریسک بیشتری برخوردار شده اند. آنها بر اساس ارزش بیشتری که جای دیگری کسب می کنند، مستعد تغییر فروشگاه خود هستند، بطوریکه تعویض فروشگاه از جانب مشتریان به امری عادی و چالشی برای خرده فروشان بدل شده است. بنابراین فاکتورهایی که بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره تاثیرگذار هستند، نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه ها ایفا می کنند. از این رو هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاه های زنجیره ای اتکا هستند. در این پژوهش با مطالعه مفصل تحقیقات پیشین چاپ شده در مجلات معتبر علمی در زمینه خرده فروشی، عوامل استخراج و با استفاده از روش های پیش آزمون و مصاحبه عوامل تصحیح و تعدیل شدند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شد. جهت شناسایی عوامل تعیین کننده تداوم خرید از آزمون همبستگی و جهت اولویت بندی آنها از ابزار شبکه های عصبی مصنوعی استفاده شد. مرور ادبیات «خرده فروشی» بیانگر آن است که به کارگیری این ابزار در این صنعت کاملا بی سابقه و ابتکاری است. نتایج نشان داد که عوامل کیفیت کالا، قیمت، برنامه های وفاداری، تعداد پیشخوان های خدمات، کارمندان فروشگاه، برچسب های توضیحی قفسه ها، تنوع محصولات، امکانات پارکینگ، تحویل درب منزل، برند فروشگاه و جو فروشگاه، تعیین کننده «تداوم خرید مشتریان» در فروشگاه های اتکا هستند و همچنین اولویت بندی و میزان تاثیر این عوامل بر تداوم خرید مشتریان به ترتیب ذکر شده است. همچنین وضعیت موجود فروشگاه های اتکا از نظر هر یک از عوامل فوق تعیین شد. ضمنا جوان تر ها، افراد با تحصیلات بالاتر و افراد با درآمد بالاتر تداوم خرید پایین تری از خود نشان دادند. در نهایت پیشنهادهایی برای افزایش تداوم خرید مشتریان فروشگاه های اتکا و همچنین مطالعات آتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 7: نتایج آزمون تی تک نمونهای عوامل میانگین T P df ارزش آزمون وضعیت موجود قیمت 06/3 53/13 000/0 505 33/2 متوسط جو فروشگاه 72/3 42/1 155/0 505 66/3 متوسط-مطلوب کارمندان فروشگاه 05/4 80/10 000/0 506 66/3 مطلوب امکانات پارکینگ 04/2 47/5- 000/0 502 33/2 نامطلوب برنامههای وفاداری 84/2 233/12 000/0 506 33/2 متوسط تعداد پیشخوانهای خدمات 39/3 50/7- 000/0 507 66/3 متوسط برچسبهای توضیحی قفسهها 61/3 59/1- 112/0 503 66/3 متوسط- مطلوب تحویل درب منزل 27/1 56/53- 000/0 499 33/2 نامطلوب برند فروشگاه 05/3 01/17- 000/0 506 66/3 متوسط کیفیت کالا 87/3 31/4 000/0 502 66/3 مطلوب تنوع محصولات 42/3 29/4- 000/0 503 66/3 متوسط 6- نتیجه گیری و پیشنهادات در جدول 8، عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان و وضعیت موجود هر یک از آنها در فروشگاههای اتکا خلاصه شده است.
جدول 8: خلاصه اولویت بندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان و وضعیت موجود هر یک از آنها رتبه (اولویت) عوامل وضعیت موجود 1 کیفیت کالا مطلوب 2 قیمت متوسط 3 برنامههای وفاداری متوسط 4 تعداد پیشخوانهای خدمات متوسط 5 کارمندان فروشگاه مطلوب 6 برچسبهای توضیحی قفسهها متوسط- مطلوب 7 تنوع محصولات متوسط 8 امکانات پارکینگ نامطلوب 9 تحویل درب منزل نامطلوب 10 برند فروشگاه متوسط 11 جو فروشگاه متوسط-مطلوب فاکتورهای جنسیت، سن، درآمد و تحصیلات فاکتورهای جمعیت شناختی بودند که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند."