Skip to main content
فهرست مقالات

بازخوانی مکتب تفکیک

نویسنده:

(2 صفحه - از 6 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک ، تأویل ، عقل ، عقل ، قرآن ، دینی ، اسلام ، فقه ، برهان ، معارف

خلاصه ماشینی:

"برتری و اصالت شناخت دینی از نظر مکتب تفکیک از میان این سه راه،راه دین برتر و شناختی کهاز آن حاصل می‌شود،اصیل‌تر است،به گفته آقای حکیمی:«این مطلبگمان نمی‌کنم نیازی به توضیح داشته باشد». درحقیقت از نظر این مکتب،«حجیت ظواهر»اصلی است عقلایی که قرآنکریم هم به آن پایبند است:«در مورد معارف و احکام شرعی،حجیتظواهر اهمیت فوق العاده‌ای پیدا می‌کند و هیچ جا نمی‌شود دست از ظاهر(یعنی طریق عقلایی که شرع نیز پیموده است و برطبق آن سخن گفتهاست)برداشت،مگر ظاهری وجود داشته باشد که در برابر آن ظاهر،برهانیبدیهی پیدا شود،نه برهان نظری که قابل مقابله با برهان نظری دیگریاست». 8 حقایق دینی به زبان عقلایی بیان شده است و این زبان نیز براساس«حجیت ظهور»استوار است و از این حجیت به هیچ روی نمی‌توان دستکشید مگر با وجود متنی که ظهور قوی‌تری داشته باشد:بنابراین«توده‌هایمتدین-به سائقه درک ایمانی و تلقی فطری خویش-تفکیکی هستند و اگرکسی در ذهنشان تصرف نکند،همان را معتقدند که اصحاب تفکیکمی‌گویند. البته ایشان خود متوجه ناممکن بودن پایبندی به این ادعا می‌شودمی‌گوید:«یادآوری کنم که تعبیر«رد هرگونه تأویل»،شامل مسامحهاست،زیرا اگر تأویلی در مورد ظاهری لازم آید-به لزوم عقلی و نقلی-یامطلق تأویل‌های اسنادی و ادبی(مثل جاء ربک)را می‌پذیریم؛زیرا اینگونه تأویل‌ها-در واقع-از نوع تأویل‌های فلسفی یا عرفانی یا عصری کهبنیاد مرادات قرآنی را دگرگون می‌سازد نیست،و منطبق با موازین خاصخود است و معقول است». ایشان برای اثبات دیدگاه خود به حجیت ظواهر به عنوانیک اصل عقلانی استناد می‌کند و می‌گوید تنها در صورتی می‌توان از اینظهور دست شست که:«ظاهری وجود داشته باشد که در برابر آن ظاهر،برهانی بدیهی پیدا شود،نه برهان نظری که قابل مقابله با برهان نظریدیگری است»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.