چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی نقش جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری شهرستان نورآباد ممسنی در جذب گردشگران است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی از روشهای توصیفی، اسنادی و تحلیلی است. لازم به ذکر است که در این تحقیق پس از تهیه کلیات و چهارچوب نظری تحقیق، برای کسب اطلاع از مناطق مورد مطالعه و بررسی جایگاه و چگونگی گردشگری در آن منطقه، اقدام به انجام عملیات میدانی شد. به طور کلی پرسشنامهای برای انجام این تحقیق آماده شد. پس از تکمیل این پرسشنامه، برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss و Excel استفاده گردید. آزمون آماری آلفای کورنباخ (قابلیت اعتماد پرسشنامه) نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است. آزمونهای فرضیات تحقیق که با آزمون آماری خی دو انجام گرفت، نشان داد که بین عدم آشنایی گردشگران از جاذبههای گردشگری و تعداد گردشگران در این شهرستان رابطه معناداری وجود دارد (P</05). همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمبود امکانات زیربنایی و توسعهنیافتگی صنعت گردشگری در شهرستان ممسنی رابطه معناداری وجود دارد (P</05). علاوه بر این، نتایج تحلیل SWOT نشان میدهد که آستانه آسیب پذیری این شهرستان در زمینه انواع مختلف گردشگری بسیار بالا بوده و نیازمند بازنگری و ارایه سیاستهای مناسب برای رفع ضعفها و تهدیدها با استفاده از نقاط قوت و فرصتهاست.
خلاصه ماشینی:
"در زمینه توسعه صنعت گردشگری در شهرستان نورآباد ممسنی با توجه به یافتههای پژوهش موانعی از قبیل:- موانع سازمانی و ساختاری(متولی بودن چند سازمان در زمینه اداره امور مربوط به گردشگری که باعث ناهماهنگی و تداخل وظایف میگردد)، موانع فرهنگی- اجتماعی(اغلب در نقاط مختلف شهرستان، ساکنان یک محل به علت ناآگاهی یا دیدن برخی اعمال از گردشگران و همچنین تفاوت فرهنگی بین میزبان و گردشگران، از این صنعت برداشت ناخوشایند و منفی دارند و کار کردن در بعضی از مشاغل مربوط به گردشگری از طرف افراد بومی، مشاغل سطح پایین تلقی شده و ساکنان بومی حاضر به کار کردن در این مشاغل نیستند)، موانع موجود در بازار(درآمد پایین، هزینه سوخت، امنیت شغلی، عوامل فصلی و انگیزههای مسافرت)، موانع زیربنایی(کمبود و نامطلوب بودن وسایل حمل و نقل، جادهها، مراکز خرید، تأسیسات اقامتی، شبکههای آب، برق، مخابرات، فاضلاب و بهداشت در مناطق گردشگری)، موانع آموزشی و کمبود نیروی انسانی متخصص( متأسفانه به علت جوان بودن این صنعت در بیشتر کشورهای در حال توسعه، نیروی انسانی متخصص مورد نیاز وجود ندارد)، بی توجهی در رسیدگی و پیگیری به خواستها و نیازهای گردشگران، سخت گیری و عدم اصلاح در مواردی همچون سرمایه گذاری، اعطای پروانه و مجوز ساخت و ساز در امور گردشگری، عدم فعالیت کافی برای آموزش مردم بومی در مناطق مختلف دارای جاذبههای گردشگری در اموری همچون نگهداری از جاذبهها و شیوههای برخورد با مهمانان و رعایت مقررات از سوی دولت مرکزی برای طرحهای گردشگری شهرستان وعدم نظارت جدی بر کیفیت و خدمات و تسهیلات ارایه شده از سوی واحدهای پذیرایی - اقامتی شهرستان، ضعف اطلاع رسانی به بازارهای هدف در جهت معرفی جاذبههای گردشگری، کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیز تأسیسات مورد نیاز صنعت گردشگری وعدم همکاری و هماهنگی سازمانها و ارگانهای دولتی با یکدیگر که در بهبود وضع گردشگری موثرند، کمبود راهنمایان توریستی و تبلیغات نامناسب از نارساییهای بخش گردشگری شهرستان و نبود سیاستهای حفاظتی منطقی و جدی برای جلوگیری از انقراض گونههای گیاهی و جانوری، کمبود و نامناسب بودن تأسیسات و تجهیزات تفریحی و ورزشی در پیرامون جاذبههای گردشگری، عدم تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری، عدم وجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی در نواحی گردشگری، شناسایی شد که برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان باید سعی در برطرف کردن موانع نمود تا از این طریق زمینه شکل گیری انواع گردشگری در این شهرستان مهیا شود."