چکیده:
امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان حایز جایگاه ویژهای است. حضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر میگذارد. بازدید کنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزشهای موجود در آن قرار میگیرند. این صنعت میتواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود؛ در سایه گفتگو و ایجاد رابطه متقابل بین مردمان دو ناحیه، پیام صلح بدهد و از آن جا که این صنعت به ارائه خدمت متکی است میتواند موجب افزایش اشتغال و درآمد شود. در این پژوهش سعی شده است پیامدها و اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاصل از توسعه گردشگری در این شهر بررسی و راهکارهایی مناسب برای توسعه هرچه بیشتر این اثرات با یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح پیشنهاد میگردد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و تحلیلی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان سازمانها و ادارات شهر کرمانشاه در زمینه صنعت گردشگری میباشد. به دلیل حجم کم، تمام جامعة آماری(50 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها و اطلاعات در این پژوهش، روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که باتوجه به توانمندیهای شهر کرمانشاه توسعه گردشگری به ترتیب در توسعه اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی شهر کرمانشاه تأثیر معنی داری داشته و به ترتیب 17 و 16 درصد تغییرات اقتصادی و اجتماعی به توسعه گردشگری بر میگردد.
Todays tourism industry is one of important resource of incoming in the world. In additional it is the effective elements in cultural exchanges between countries and it has an extensive services industry in the world. Present of visitors in each contry effects on natives lives also visitors are effected by culture of host country and its own values. This industry can caused the changes of socio، economic and gires the message of peace in the shodow of ditingues and creating a mutual relation. In the other hand، This industry depends on presenting service. So، it can increase the imployment and income. In this servy، It was effort to evaluate the positive outcomings and effects of socio، economic and cultural which is created by developing of tourism in Kermanshah city. Also it is offered sufficient techniques for more development of these effects with a planning and a correct management. The type of this servy is is descriptive، Analytic and is the breanch of servatory. The statistical socity of servy contains experts and spesialists of Kermanshah city organizations and offices in which they are in the field of tourism industry. because of low content in critics all of them (50 person) choose as sample and get under ovservation. Method of information compilation in this research is a library method and purview method. Simple linear regression is used to analyze the data and test the hypotheses. Information taken from this researches shows that tourism increment have a good effect on economic، social and cultural increment in Kermanshah city.
خلاصه ماشینی:
"جدول2- ارزیابی وضعیت توسعة گردشگری در شهر کرمانشاه از نظر کارشناسان( درصد) توسعه گردشگری بسیار خوب خوب متوسط نامناسب بسیار نامناسب وضعیت جاذبههای گردشگری 28 40 18 14 0 نقش مناظر طبیعی و زیبا 24 38 28 10 0 نقش آثار تاریخی 36 32 26 6 0 وضعیت توسعه امکانات اقامتی و رفاهی 2 10 44 36 8 وضعیت دسترسی و امکانات حمل و نقل 4 18 38 32 8 منبع: مطالعات میدانی 3-2- اثرات اقتصادی توسعه گردشگری 12 درصد از مسئولین و کارشناسان میزان تأثیر توسعة گردشگری در ایجاد درآمد و افزایش اشتغال در بخش گردشگری و بخشهای مربوط به آن و همچنین افزایش مالیات و درآمد برای دولت را بسیار زیاد، 32 درصد زیاد، 42 درصد متوسط، 10 درصد کم و 4 درصد بسیارکم ارزیابی کردند: از این ارقام چنین استنباط میشود که توسعة گردشگری، در ایجاد اشتغال در بخشهای مربوط به گردشگری و همچنین افزایش درآمد برای دولت مؤثر است.
جدول 4- ارزیابی تأثیرات اجتماعی- فرهنگی توسعه گردشگری از دیدگاه کارشناسان (به درصد) اثرات اجتماعی- فرهنگی توسعه گردشگری بسیار زیاد زیاد متوسط کم بسیار کم آشنایی مردم بومی با نحوة زندگی مردمان دیگر 10 44 34 12 0 افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی مردم 10 34 36 14 6 ایجاد وسعت نظر و گسترش حوزه دید مردم 8 34 30 24 4 غنی شدن تجارب فرهنگی افراد جامعه 10 28 42 18 2 ایجاد امکان انتقال ارزشهای فرهنگی مثبت به سایر مردمان 10 34 42 14 0 حفظ میراث تاریخی و فرهنگی 38 10 44 8 0 احیای سنتهای محلی 16 32 28 20 4 افزایش فضاها و مکانهای عمومی 24 26 32 18 0 منبع: مطالعات میدانی 4- بررسی و آزمون فرضیهها ملاک اساسی بر با ارزش بودن یک فرضیه قابلیت آزمون آن است و آزمون فرضیه سنجش صحت و سقم ادعای ارائه شده از دیدگاه محقق است."