Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل در فلسفه و عرفان

نویسنده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، عشق، عرفانی، دینی، اسفار، فلک، خلود، عذاب، عقل، نفس

خلاصه ماشینی:

"{Sباده دردآلود مجنون می‌کند#صاف اگر باشد ندانم چون کندS} و این کشمکش جانسوز،روزان و شبان ادامه دارد تا آن نسیمی که از کوییار،جان سوخته عاشق را آرام بخشد و قلب و روح او را با خویش آشنا سازد،آن‌سان که سید شهیدان(ع)در مناجانت با خداوند می‌گوید:{/انت الذی ازلتالاغیار عن قلوب احبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا الی غیرک»/}18 چه‌زیبا و باشکوه است این فراز پایانی مناجات سیدالساجدین(ع)!گویادر این ترنم سبوحی همه ماجرای عشق به زیباترین کلام سروده شده است:«{/فأنت لاغیرک مرادی و لک لاسواک سهری و سهادی... آیا صدرا و سایر فیلسوفان و عارفان اسلامی به این اصل مسلمپایبند بودند؟اگر نگوییم در همه موارد دست به تأویل و توجیه نصوصمتون دینی زده‌اند،حداقل در موارد زیادی مرتکب این امر شده‌اند؛چوندر نظر آنها نصوص دینی ظنی‌اند و براهین فلسفی و شهودات عرفانی قطعیو یقینی‌اند. در تأویل در فلسفه و عرفان محمد بیابانی اسکوییاگر نگوییم صدرا و سایر فیلسوفان و عارفان اسلامی در همه موارد دست به تأویل و توجیه نصوصمتون دینی زده‌اند،حداقل در موارد زیادی مرتکب این امر شده‌اند؛چون در نظر آنها نصوص دینی ظنی‌اند و براهین فلسفی و شهودات عرفانی قطعی و یقینی‌اند. آیادر واقع ادعای سید جلال‌الدین آشتیانی درست است یا مدعای ملاصدرایشیرازی؟ ملاعلی نوری،از شارحان حکمت متعالیه،با بیان این مطلب کهعامل اصلی ابداع این نظریه از سوی محیی‌الدین و پیروان او شبهه‌ای بودهاست که گروهی از اهل بحث و نظر طرح نموده‌اند،به طرح اشکال وشبهه پرداخته و اشاره می‌کند که اشکال مذکور موجب شده است که آناناز اصل،منکر عذا و صدور انتقام از خدای تعالی در آخرت شوند،اعم از عذاب دائم و منقطع."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.