Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه پوزیتیویسم منطقی و الهیات

نویسنده:

مترجم:

(2 صفحه - از 13 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : الهیات، فلسفه پوزیتیویسم منطقی، فلسفه، پوزیتیویسم منطقی، پوزیتیویسم منطقی و الهیات، حلقه وین، علم، دین، ویتگنشتاین، مکتب

خلاصه ماشینی:

"فلسفه پوزیتیویسم منطقی و الهیات نگارش:فردریک فره/ترجمه:دکتر همایون همتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بی‌تردید علت آن این است که حلقه وین،آن‌گونه که به نقد خودفلسفه می‌پرداخت،خود را مشتغل به فلسفه نمی‌شناخت و این مطلبعمدتا«توسط اندیشمندان حرفه‌ای به عنوان جانب‌داری از روش جهانبینی علمی فلسفه اظهار شده است. به همین گونه مسئله وصول به یک مفهوم غیر ما بعد الطبیعی نسبتبه عالم مشترک که توسط علم مورد تحقیق قرار گرفته باشد برای دانشمندانیکه ذهن‌های واقع‌گرا دارند هراس‌انگیز است،اگر معنای همه گزاره‌هایواقعی از نظر لفظی مساوی با تجربیاتی باشد که جهت بررسی آنها صورتمی‌گیرد. در این‌جاستکه می‌توان پرسید جایگاه خود این اصل در کجاست و در تقسیم‌بندی فوقجزء کدام دسته قرار می‌کیرد؟اگر این اصل،گزاره‌ای تحلیلی یا همانگو باشد،که دراین‌صورت معنای محصلی دربرنداشته و سخن تازه‌ای را بیاننخواهد کرد،و اگر گزاره‌ای باشد که از نظرتجربی تحقق‌پذیر است،بااین‌وصف قضیه‌ایظنی است و فقط با یافتن شواهد تجربی می‌تواندتأیید شود. مورفی در هیچ‌یک از آثار خود به‌طور کامل به ذکر همه ابعاد و عناصردیدگاه خود درباره علم و دین نمی‌پردازد،اما می‌توان نظریه وی دربارهعلم و دین را در سه مرحله خلاصه کرد که در آثار گوناگونش،از جمله درکتاب«آشتی علم الهیات و علم»،3درباره سرشت اخلاقی گیتی»4،و«الهیات در عصر استدلال علمی»بیان شده است. مترجم،تمامی متن انگلیسی این مقاله را به همراه متونی دیگر دردرس«تفسیر متون فلسفی غرب زبان انگلیسی»در سال 1368 برای دانشجویان سالچهارم رشته فلسفه اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس کرده و سپس درضمن درس به ترجمه و توضیح آن پرداخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.